Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a principy z oblasti studia psychických procesů. Kurz
připravuje pojmovou základnu pro porozumění dalším tematicky specializovaným povinně volitelným kurzům, se
zaměřením na kognitivní procesy či chování.
Témata:
1. Úvod – Vymezení psychických procesů; experimentální psychologie, kognitivní psychologie, neurovědy,
kybernetika; metody studia psychických procesů.
2. Vnímání – Zrakové vnímání, rozpoznávání objektů, čich, chuť, hmat, multisenzorické procesy,
vizuomotorická koordinace; představování si; detekce pohledu, vnímání intence.
3. Učení – Habituace, senzitizace. Klasické a operantní podmiňování. Asociační učení. Sociální učení –
učení o podnětu, o prostředí, emulace, imitace. Imprinting. „Vhled“.
4. Jazyk - základy slyšení, sluchová dráha, lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči,
rozpoznání psaného textu, zpracování vět, produkce řeči, poruchy řeči.
5. Reprezentace poznatků – mentální reprezentace; pojmy a význam, představy, abstrakce, kategorizace,
kognitivní mapa; přenesení významu, generalizace; schopnost porovnávání, rozpoznávání vztahů, tvorba asociací.
6. Myšlení – myšlení, řešení problémů, rozhodování; dobře a špatně definované problémy, expertní řešení
problémů, heuristiky při řešení problémů, tvořivost, talent, mentální modely, teorie subjektivní očekávané hodnoty -
normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování, dedukce, indukce; vyvozování kauzality; folková fyzika,
psychologie.
7. Pozornost - sluchová a zraková pozornost, výběrová a rozdělená pozornost, teorie integrace znaků,
poruchy prostorové pozornosti, neglect, zaměření, selektivní pozornost.
8. Paměť - druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, procedurální paměť,
epizodická a sémantická paměť, paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť.
9. Motivace – instinkty, pudy, evoluční motivy; vnitřní a vnější, implicitní a explicitní motivy, podnět, pobídka,
cíl, posílení a trest; základní psychické potřeby; inhibice, vyhledávání nového, bažení, závislost; tělesná regulace,
homeostáze, zpětná vazba, vybuzení a valence; stres, zvládání, podpora.
10. Emoce – evoluční, kognitivní a konstruktivistické přístupy; klasické teorie emocí; funkce emocí; afektivní
procesy; evaluační procesy, emoční zkušenost; „základní emoce”; vybuzení a valence; nálada, emoční stav;
priming; emoce spojené se sebeuvědoměním, rozpoznávání emocí; štěstí; regulace emocí; emoční paměť.
11. Prostorová paměť a navigace – vodítka, orientace, mapy, referenční rámce, kognitivní mapa; kódování
prostoru, plánování cesty, kotvení.
12. Plánování, výkonné funkce – preference, plánování sekvence, inhibice chování, zaměření pozornosti
(mentální zaměření), distraktory, přepínání mezi cíli, vyhledávání relevantních informací; seberegulace.
13. Shrnutí poznatků.
Sylabus
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Povinná literatura:
STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. ISBN: 80- 200-1307-5.
PLHÁKOVÁ, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha. Academia. ISBN: 978-80-200-1499-3.
POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, I. (2018). Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
Doporučená literatura:
DECKERS, L. (2016). Motivation: Biological, Psychological, and Environmental. Routledge, London and New York. ISBN 9780205941001.
LIEBERMAN, D. (2012). Learning and Memory. Cambrige University Press. New York. ISBN 9780521877473.