|
|
|
||
Cílem předmětu bude seznámení se současnými teoretickými koncepty ve studiích genderu, péče a rodiny v oboru sociální antropologii. Během přednášek budeme uplatňovat kritické pochopení kulturního, sociálního, politického a ekonomického rozměru pohlaví. Zaměříme se na to, jak politické a ekonomické procesy ovlivňují identitu, zdroje a produktivní/reproduktivní možnosti žen a mužů. Na základě odborné četby (jak teoreticko-konceptuálního, tak etnografického charakteru) budeme kriticky reflektovat způsoby, jakým národní politiky (např. sociální politiky), socioekonomická situace a globální procesy ovlivňují genderové role, praxe (zejména péči), reprodukci a moc. Poslední úprava: Ezzeddine Petra, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10% 2.) Vypracování zadaných otázek k textu (každý týden) 30 % 3.) Závěrečný test-písemní forma 60% Poslední úprava: Ezzeddine Petra, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Gender, péče a rodina LS 2024/2025 Dr.Petra Ezzeddine Katedra sociální a kulturní antropologie, místnost 2.09 Konzultace dle domluvy mail:petra.ezzeddine@fhs.cuni.cz
Kredity: 4 ETC Anotace kurzu: Cílem předmětu bude seznámení se současnými teoretickými koncepty ve studiích genderu, péče a rodiny v oboru sociální antropologii. Během přednášek budeme uplatňovat kritické pochopení kulturního, sociálního, politického a ekonomického rozměru pohlaví. Zaměříme se na to, jak politické a ekonomické procesy ovlivňují identitu, zdroje a produktivní/reproduktivní možnosti žen a mužů. Na základě odborné četby (jak teoreticko-konceptuálního, tak etnografického charakteru) budeme kriticky reflektovat způsoby, jakým národní politiky (např. sociální politiky), socioekonomická situace a globální procesy ovlivňují genderové role, praxe (zejména péči), reprodukci a moc. Podmínky k atestaci: 1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10% 2.) Odevzdávání odpovědí na zadané otázky 30 % 3.) Závěrečný test- písemná forma 60% Co se v kurzu naučíte? : - kriticky uvažovat o starších i soudobých teoretických konceptech péče z pozic sociální a feministické antropologie - reflektovat roli státu při imaginaci, kontrole a ne (zabezpečení) rodiny a péče - pochopit komplexity strukturálních nerovnosti v péči (genderové, rasové, věkové, třídní, globální atd.) - porozumět politické a morální ekonomii péče v současném světě - porozumět možnostem a limitům etnografické práce při výzkumu genderu, rodiny a péče
Hodnotící škála: 100 - 90 % 1 89 - 80% 2 79 - 75 % 3 74% a méně-neprospěl/a/y Forma kurzu: přenášky, debaty, diskuse, filmové projekce
OBSAH KURZU: Úvod do kurzu, instrukce k organizaci výuky 1.10.
8.10. Výuka se ruší z důvodu pracovní zahraniční cesty vyučující
BLOK A : Gender, rodina, péče a stát Doporučená četba: I. Stát, reprodukce, biopolitiky 15.10. -nacionalismus a reprodukce národa, politiky státu a reprodukce Doporučená četba: Yuval-Davis, N. 1997. Women and Biological Reproduction of Nation, in Gender and Nation, (kap. 38-50),London: Sage. II. Právo na péči 22.10. - tematizace péče v lidskoprávním diskursu, péče jako právo na identitu, péče jako zákaz nucené práce ( hostující přednášející JUDr.Maroš Matiaško LL.M. (projekt CareOrg)) III. Stát a (ne)reprodukce: gender, tělo a moc 29.10. -pro/proti potratové diskurzy a politiky, politická mobilizace a reprodukce, disciplinace těla Doporučená četba: Ginsburg D.F. 1998. Contested Lives: The Abortion Debate in an American Community, University of California Press: Berkeley (kap.3 Procreation Stories, str. 133- 172). IV. Stát, rodina a péče 5.11. Sociální příbuzenství, „dělání rodiny“ a stát (proměna příbuzenských vztahů, role státu při nastolování norem a forem sounáležitosti) Doporučená četba: Thelen, T. Thiemann, A. Roth D.2017. State Kinning and Kinning the State in Serbian Elder Care Programmes, in Stategraphy (Towards Anthropologicy of State), pp. 10-124, New York/Oxford: Berghahn. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK B : Globalizace reprodukce a péče (o děti) I. Reprodukce a technologie, reprodukční turizmus 12.11. Doporučená četba: Speier A. 2016. Fertility Holidays: IVF Tourism ad The Reproduction of Whiteness, New York:New York University Press (kapitola 1, From Hope to Alienation, str.17-41) II. Surogátní mateřství 19.11. Doporučená četba: Russell Hochschild, Arlie. 2015. "The Surrogate's Womb." Gender a výzkum / Gender and Research 16(2):42-52. Dostupné zde: https://www.genderonline.cz/en/artkey/gav-201502-0004_the-surrogate-s-womb.php?l=en III. Problém chůvy- genderové /globální nerovnosti a péče 26.11. - komodifikace péče, globání nerovnosti, transnacionalizace péče Doporučená četba: Tronto, Joan. 2012. "The "Nanny" Question in Feminism." Gender a výzkum / Gender and Research 13(1):3-11. Dostupné zde:https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2012/01/01.pdf ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- BLOK F: Krize péče (o seniory) I. Péče v období vícenásobných krizí 3.12. - krize péče o seniory, nerovnosti, pandemie Covid-19 Doporučená četba: Ezzeddine Petra. 2023. ´Care bonds in Pandemic Times´, in Lutz H. et al. (eds.) Home Care for Sale (in a print). Sage:London. II. Krize péče a její „řešení“ 10.12. -neoliberalizace státu, privatizace a financionalizace péče Doporučená četba: Dowling, E. 2018. Confronting capital’s care fix: Care through the lens of democracy. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 37(4), 332–346. https://doi.org/10.1108/EDI-02-2017-0032 III. Alternativy udržitelné péče 17.12. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 10.1. 1. termín testu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Změny programu kurzu jsou vyhrazeny. Vyučující bude studenstvo dopředu informovat a komunikovat to mailem na Vaše adresy uvedené v sis-u.
Poslední úprava: Ezzeddine Petra, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|