Obsah a struktura: Kurz je rozdělen do tří tematických okruhů, přičemž každému z nich budou věnována dvě
setkání (tedy 4 vyučovací hodiny).
I. Okruh: Od objektu a subjektu výzkumu ke společnému spřádání příběhů V prvním bloku se studenti/ky
seznámí se základními teoretickými východisky obratu sociálních věd od pozitivistického pojetí výzkumu jakožto
odhalování „skryté pravdy“ či „autentického hlasu“ k dialogickému, relačnímu pojetí výzkumu a k ocenění
indigenous knowledge a cripple science. Na konkrétních příkladech budeme problematizovat rozdělení na
„výzkumníka“ a „zkoumaného“, jakož i dichotomie, které se s ním pojí, jako je „vědecká pravda“ / „laická
zkušenost“, „metoda výzkumu“ / „předmět výzkumu“, „majoritní společnost“ / „zranitelné populace“. Ukážeme si,
jak samotné tyto koncepty, ukotvené v představě o vědeckém „nároku na pravdu“, mohou umlčovat, neboť ti, za
které věda mluví, nárok na pravdu již samotným zařazením mezi „předměty výzkumu“ ztrácejí.
II. Okruh: Od následování aktéra k péči o společné předměty zájmu Ve druhém bloku se zaměříme na konkrétní
příklady metod, s jejichž pomocí se snažíme otevřít prostor pro těžko slyšitelné hlasy a svým komunikačním
partnerům/kám poskytnou příležitost pro konstrukci vlastní vypravěčské subjektivity. Soustředit se budeme
zejména na hlasy, které se nám jeví jako obtížně slyšitelné a málo srozumitelné v důsledku jejich neobvyklosti a
problematického vztahu k hegemonickým diskursům diagnostiky, léčby či pedagogiky - tedy na hlasy, které jsou
ve výzkumu často opomíjeny pro svou domnělou „nesrozumitelnost“. Společně budeme hledat a testovat
inovativní způsoby komunikace a spolupráce, jako je užití vizuálních materiálů, řeči těla, umělecké tvorby či
spolupráce na praktických společných mini-projektech. Ukážeme si, jak zdánlivě nepodstatná gesta, jako jsou
odmlky či domnělé nesrovnalosti, mohou být nositeli významu. Spolu s Actor-Network-Theory a kritickými
studiemi postižení se necháme vést našimi spolupracovníky, abychom spolu s nimi prozkoumali způsoby, jak
těžko slyšitelným hlasům zajistit místo ve výzkumu, aniž by se ze spolu-tvůrců proměnili v pouhé příklady
demonstrující platnost použitých metod a teorií.
III. Okruh: Čí je to hlas? Spolu-vyprávění jako prostor pro sebe-vyjádření V posledním bloku se budeme věnovat
problematice převyprávění/překladu a hledání vhodných a citlivých způsobů prezentace a využití výzkumu.
Převyprávění a překlad hlasů těch, s nimiž během výzkumu mluvíme, budeme problematizovat jako přivlastnění
hlasu druhého. Budeme hledat způsoby, jak hlas našich výzkumných partnerů
nespoutat vlastními interpretacemi a jak účinně konstruovat hranici mezi hlasy partnerů/rek ve výzkumu a hlasy
výzkumníka/ce. Pozornost zaměříme rovněž na okamžiky, kde se naše výpovědi radikálně liší od výpovědí našich
spolupracovníků a spolupracovnic, kdy naše spolupráce selhává. Porozumění představíme nikoli jako abstraktní
hodnotu, nesoucí s sebou nárok na totální, univerzální pravdu a aplikovatelnost, ale jako výsledek spolupráce
vázaný na konkrétní situovanost výzkumu, utvářenou konkrétními lidskými i nejen-lidskými aktéry.
V ZS 2024/25 bude kurz vyučován v následujících dnech od 10:00 do 11:30:
11. 10. 2024, 25. 10. 2024, 8. 11. 2024, 22. 11. 2024, 6. 12. 2024, 3. 1. 2025
Výstup: Student/ka: ● přistupuje kriticky k esencialisticky zaměřeným teoriím výzkumu chápajícím sociálněvědní
výzkum jako „odhalování skryté pravdy“ či „autentického hlasu respondentů“; ● problémy spojené s reprodukcí a
překladem hlasů, které jsou obvykle považovány za „nesrozumitelné“ pro svou relativní neobvyklost a v důsledku
systematické marginalizace, chápe jako metodologické a praktické problémy, jejichž vhodné formulace i řešení
je třeba hledat v konkrétních socio-materiálních sítích výzkumu; ● kvalitativní sociálněvědní výzkumné projekty
dokáže koncipovat a vést jako projekty spolupráce lidí a dalších aktérů s rozdílnými zájmy, používajícími rozdílné
komunikační prostředky a vládnoucími různými formami vědění a odbornosti. Průběh hodnocení: Student/ka
předkládá před každým setkáním stručné shrnutí povinné četby (50% celkového bodového hodnocení) a
písemně zpracované řešení metodologicko/praktického cvičení (50% bodového hodnocení), které budou
předmětem odborné reflexe během semináře.
Poslední úprava: Pištěková Romana (02.07.2024)