PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Neurobiology of Motivation - YMPC006
Anglický název: Neurobiology of Motivation
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Vysvětlení: ♠♠♠ s veškerými dotazy, žádostmi atp. se obracejte na dr. Martinec Novákovou ♠♠♠lenka.novakova@fhs.cuni.cz, příp. osobně (místnost 2.14)
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: James Pfaus, Ph.D.
Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Korekvizity : YMPP002
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D. (23.09.2021)
Náplní tohoto kurzu je výklad o neurálních mechanismech, které zprostředkují motivované chování. Kurz zahájíme četbou stěžejního titulu ("Motivational Systems" od Fredericka Toatese), čímž se seznámíme s koncepty jako např. cílesměrné chování a incentivní motivace, a mentálními zkratkami (heuristikami), jak se chování dá rozložit na motivačně rozličné složky. Porovnáme vliv podnětů vnějšího světa a vliv našich vnitřních stavů a podíváme se na to, jaký je mezi nimi vztah, a nahlédneme, jak tyto koncepty přispívají k našemu porozumění biologickým základům motivace. Poté se budeme věnovat neuroanatomii a neurochemii chování zaměřených na udržení fyzické homeostázy (příjem tekutin a potravy, regulace teploty, biologické rytmy...) a na dopady podnětů nebo stavů, kdy v těchto systémech dochází ke změnám. Následně budou diskutována chování "nehomeostatická", jako např. sex, rodičovské chování, agrese, a to, jak se tato chování řídí velmi podobnými neurochemickými zákonitostmi. Posléze se zamyslíme nad tím, jak tyto "přirozené" příklady motivovaného chování souvisejí s potěšením, odměnou a drogovými závislostmi. Předmět je celý vyučován v anglickém jazyce (přednášející - Prof. Pfaus - hovoří pouze anglicky).
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D. (06.10.2021)

Absolvování předmětu bude umožněno pouze studujícím, kteří/které mají splněn nebo alespoň zapsán jeden z následujících předmětů:

a) Úvod do psychologie (YBSB003)

b) Úvod do psychologie - kombinovaná forma (YBSB003K)

c) Obecná psychologie (YMPP002)

d) Introduction to psychology

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D. (24.09.2021)

Povinná:

  • Toates, F. Motivational systems. Cambridge: Cambridge University Press, 1986, s. ISBN 978-0521318945.
  • Ågmo, A. Sexual motivation - an inquiry into events determining the occurrence of sexual behavior. In Behavioural Brain Research. 10 (1999): 129-150.
  • Ågmo, A. On the intricate relationship between sexual motivation and arousal. In Hormones and Behavior. 59 (2011): 681-688.
  • Berridge, KC & Robinson, TE. What is the role of dopamine in reward: Hedonic impact, reward learning, or incentive salience?. In Behavioural Brain Research. 28 (1998): 309-369.
  • Cabanac, M. Pleasure: The common currency. In Journal of Theoretical Biology. 15 (1992): 173-200.
  • Heyman, G. How drugs affect cells and reinforcement affects behavior: Formal analogies. In Commons, ML et al. Quantitative analyses of behavior . Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1988, s. 157-182. ISBN 9780898595512..
  • Pfaus, JG. Revisiting the concept of sexual motivation. In Annual Review of Sex Research. 10 (1999): 120-157.
  • Pfaus, JG, Kippin, TE, Coria-Avila, GA, Gelez, H, Afonso, VM, Ismail, N, & Parada, M. Who, what, where, when (and maybe even why)?How the experience of sexual reward connects sexual desire, preference, and performance. In Archives of Sexual Behavior. 41 (2012): 31-62.
  • Pfaus, JG. Pathways of sexual desire. In The Journal of Sexual Medicine. 6 (2009): 1506-1533.
  • Robinson, TE & Berridge, KC. Addiction. In Annual Review of Psychology. 54 (2003): 25-53.

Doporučená:

  • Carlson, NR. Physiology of behavior. Boston: Allyn & Bacon, 2001, s. ISBN 978-0205308408.
  • Becker, JB, Breedlove, SM, & Crews, D, & McCarthy, MM. Behavioral endocrinology. Cambridge, MA: MIT Press, 2002, s. ISBN 9780262025119.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D. (06.10.2021)

Přednášky se budou až do odvolání konat na Zoomu:

ID: 840 607 0585

Password: C52P4u

Materiály ke kurzu naleznete v MS Teams pod následujícím odkazem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aivtxJwXpTJVro9Hxqx2uel6bw_8lHIP2nCir80ZjrU01%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=329e30dd-1f10-455d-8bb7-155cb201934f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

K přihlášení do týmu použijte kód: ke82w6z

Důvodem online způsobu výuky je skutečnost, že vyučující (Prof. Pfaus) je t.č. v Kanadě. Po jeho příjezdu do ČR a pokud to aktuální epidemiologická situace dovolí, bude možné navštěvovat jeho přednášky i prezenčně. O případné změně způsobu výuky budete včas uvědoměni e-mailem.

OBECNÉ INFO K PŘEDNÁŠKOVÉMU CYKLU:

V rámci tohoto kurzu se od vás bude vyžadovat, abyste si přečetli dvě knihy a několik odborných článků, které vám poskytnou kvalitní základy, na nichž můžete při přednáškách stavět. Přednášky jsou postavené tak, aby vám poskytly přehled o probírané látce, a měly by sloužit jako prostor pro diskusi. Při přednáškách se předpokládají předchozí znalosti nabyté četbou a snahou porozumět povinné literatuře. Je naprosto nezbytné, abyste literaturu načítali pravidelně a v souladu se sylabem. Pokud to necháte na poslední chvíli těsně před zkouškou, hrozí, že látce neporozumíte a jen z toho budete ve stresu. Abyste byli schopni úspěšně odatestovat, musíte látce rozumět, ne ji pouze umět reprodukovat. Vyučující se bude snažit, aby vám byl prostřednictvím a během přednášek nápomocen v tom, abyste skutečně porozuměli tomu, co jste si přečetli. Otázky během výkladu jsou více než vítány. Očekávejte spíše svižnější způsob přednášení; je na vás, abyste vyučujícího požádali, aby zvolnil anebo něco dovysvětlil.

DALŠÍ DOPORUČENÍ:

  • během samotné přednášky si dělat jen stručné poznámky a místo toho se raději soustředit na výklad
  • najít si "parťáka/y" na studium - studující si vedou lépe, když mají někoho, s kým mohou o látce diskutovat
  • umět rozlišovat to opravdu důležité od detailů, dát si dohromady to, co se říká na přednáškách, s tím, co jste si předtím přečetli, a kriticky o tom sám/sama uvažovat na základě dostupných dat, tj. o přednášené látce PŘEMÝŠLET.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D. (11.10.2021)

Každou středu 15:30 - 16:50, do odvolání online na Zoomu:

  • Týden 1 - 6.10.2021
  • Týden 2 - 13.10.2021
  • Týden 3 - 20.10.2021
  • Týden 4 - 27.10.2021
  • Týden 5 - 3.11.2021
  • Týden 6 - 10.11.2021
  • 17.11.2021 - Státní svátek/Public Holiday
  • Týden 7 - 24.11.2021 - průběžný test/mid-term exam - online test v Moodle (na termín není třeba se zapisovat v SIS, je pouze jeden a je povinný pro všechny)
  • Týden 8 - 1.12.2021
  • Týden 9 - 8.12.2021
  • Týden 10 - 15.12.2021
  • Týden 11 - 22.12.2021
  • 23.12.2021 - 2.1.2022 - Vánoční prázdniny/Christmas holidays
  • Týden 12 - 5.1.2022
  • Zkouškové termíny (celkem 3) budou vypsány na období mezi 10.1. - 11.2.2022, viz zkouškové období v zimním semestru dle aktuálního harmonogramu FHS UK
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D. (11.10.2021)

Atestace

Průběžný test v půlce semestru bude tvořit 1/3 hodnocení a závěrečný test 2/3. Průběžný test se bude psát v jednom jediném termínu (24.11.2021).

Závěrečný test si můžete napsat v termínech, které budou vypsány na zkouškové období (10.1. – 11.2.2022). Pozor - termíny budou pouze 3 a na žádosti o vypsání dalších termínů nebude brán zřetel. Závěrečný test bude obsahovat více látky z druhé půlky semestru než z té první.

V testech budou otázky jak z povinné četby, tak z přednášek, v nichž se mohou objevit některá témata, která v literatuře nenajdete. Proto je důležité, abyste si poslechli VŠECHNY přednášky anebo si z nich sehnali alespoň výpisky. Testy budou obsahovat otázky s výběrem z několika možností.

Klasifikace:

  • 85 to 100% výborně
  • 71 to 84% velmi dobře
  • 50 to 70% dobře
  • < 50% neprospěl
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK