Poslední úprava: Mgr. Hana Gabrielová (19.10.2020)
Škola je klíčovým socializačním činitelem, který se podílí na utváření femininit a maskulinit. Ačkoli je v ČR v
posledních letech mírně vyšší podíl žen s vysokoškolským vzděláním a dívky statisticky vykazují lepší školní
výsledky, výzkumy současně dlouhodobě potvrzují, že instituce školy přispívá k reprodukci odlišných poselství
ohledně nadání dívek a chlapců a jejich optimálního budoucího uplatnění, čímž se podílí na utvrzování
genderových nerovností ve společnosti. Cílem kurzu bude představit hlavní mechanismy, skrze které k tomuto
formování jedinců dochází, přičemž pozornost bude soustředěna na všechny vzdělávací stupně – od předškolního
vzdělávání až po vysoké školství. Vedle toho se kurz zaměří na vybrané problémové fenomény, které negativně
ovlivňují participaci dětí a dospívajících ve výuce, jejich rozvoj, školní výsledky i klima třídy (homofobie, transfobie,
šikana). Představeny budou také vybrané politiky na podporu genderové rovnosti v českém školství, existující
iniciativy i základní perspektivy genderově citlivé pedagogiky coby nástroje eliminace vlivu genderových stereotypů
ve školství a prevence jejich možných negativních důsledků.