|
|
|
||
|
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do
společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými
disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní
onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací
proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika).
Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích
(Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z
hlediska somatopedie se studenti učí hodnotit funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální
schopnosti tak, aby mohly být efektivně rozvíjeny.
Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
|
Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením. Absolvent předmětu: - jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, - je schopen popsat historii somatopedie - uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) - u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. - principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (19.10.2023)
|
|
||
|
BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.
Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.
VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
|
Zápočet + Zkouška:
Poslední úprava: Majorová Simona, MUDr. (16.05.2019)
|
|
||
|
Tematické okruhy: 1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru. 2. Historická východiska v českém a světovém kontextu. 3. Významné osobnosti somatopedie. 4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života. 5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace. 6. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii. 7. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 8. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 9. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 10. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport. 11. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 2. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 3. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu. 4. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie. 5. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika). 6. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. 7. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením. 8. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí. 9. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky. 10. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu. 11. Speciálně pedagogická intervence. Speciálně pedagogická centra. Pedagogicko-psychologické poradny. 12. a 24. Návštěva Dětského centra Strančice. Ucelená rehabilitace včetně pedagogické intervence u dětí s těžkými formami tělesného postižení. 25. a 26. Návštěva Jedličkova ústavu. Přednáška, náhled ve výuce. 27. a 28. Návštěva Jedličkova ústavu. Ergoterapie, léčebná rehabilitace, náhled v hodině aplikované tělesné výchova. Návštěva organizace Asistence. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
|
Kompletní podpora na webu MOODLE (prezentace k přednáškám, kontrolní otázky k lekcím, zkouškové otázky, doplňkové materiály). Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (11.06.2020)
|
