PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Základy somatopedie a inkluzivní pedagogiky - PZTV260
Anglický název: Basics of Somatopaedy and Inclusive Pedagogy
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Neslučitelnost : PZTV260K
Záměnnost : PZTV260K
Je záměnnost pro: PZTV260K
Anotace -
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika). Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích (Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z hlediska somatopedie se studenti učí hodnotit funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti tak, aby mohly být efektivně rozvíjeny.
Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (02.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností v podoboru speciální pedagogiky (= somatopedie), zaměřených na jedince s tělesným postižením. Student, který úspěšně zakončí tento předmět by měl disponovat kompetencemi, které mu umožní plynulý přechod do praxe.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie, 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR, 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.), 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření, 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (02.02.2025)
Literatura

BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.

Ješina, Ondřej a kol.: Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy I - Centrum APA. Dostupné z: https://apa.upol.cz/images/Jesina-Aplikovana_TV1_final.pdf


NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.

ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.

VAŘEKOVÁ, Jitka, Daďová, Klára a Pavlína Nováková: Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha, Karolinum, 2022

VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159.

Knihy a skripta z Centra APA: https://apa.upol.cz/index.php/ke-stazeni/knihy-a-skripta 

Časopis APA v teorii a praxi

Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (02.02.2025)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet

- Účast na projektech a seminárních úkolech, docházka (85 % - absenci na projektech a výjezdech nutno nahradit v plné výši)

- Zápočtový test

Zkouška:

- ústní zkoušení dle otázek

Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (02.02.2025)
Sylabus

Tematické okruhy:


1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.


2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.


3. Významné osobnosti somatopedie.


4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.


5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize), model zdraví ICF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví). Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.                                                                                                                                                      

6. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

7. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti.    

8. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV a sport.     

9. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.           

10. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                                                                                                                                   
1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. 


2. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.


3. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.


4. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).SPC, PPP


5. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.


6. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.


7. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.


8. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.


9. Workshop - metodologický seminář APA   + BP prezentace studentů + otázky na pozvané vedoucí prací   

10.Workshop - Já jsem APA konzultant.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Návštěva odborných pracovišť

 

+ seminární úkoly

Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (02.02.2025)
Studijní opory

Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11542


Odkaz na virtuální učebnu v MS Teams předmětu bude zaslán studentům před začátkem semestru. 

Poslední úprava: Vařeková Jitka, PhDr., Ph.D., MBA (02.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK