PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktika úpolů - PTUS375N
Anglický název: Didactics of combat sports
Zajišťuje: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 64 (86)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radim Pavelka, Ph.D.
PhDr. Adam Zdobinský
Vyučující: PhDr. Radim Pavelka, Ph.D.
PhDr. Adam Zdobinský
Neslučitelnost : PTUS375NK
Záměnnost : PTUS375NK
Je záměnnost pro: PTUS375NK
Anotace -
Úpoly poskytují jednoduchý a pestrý nástroj ke zkvalitnění náplně hodin pohybových aktivit. Obsah předmětu Didaktika úpolů systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu Úpoly, který studenti absolvovali v 1. ročníku bakalářského studia. Předmět apeluje na využitelnost úpolových aktivit pro tvorbu tréninkových programů rozsáhlého spektra zaměření. Základní linii probíraných témat tvoří oblasti úpolových aktivit zanesených v RVP. Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (heterogenní skupiny, případně vulnerabilních jedinců). Předmět rámcuje využití úpolových aktivit pro potřeby školní tělesné výchovy, případně pro další kondiční rozvoj cvičenců v jiných sportovních odvětvích, které pracují s kontaktní složkou pohybu (fotbal, házená, basketbal). Úpolové aktivity poskytují možnosti pro rozvoj rozvoj iniciativy a bojovnosti, ovládnutí strachu pro řešení kontaktních herních situací a zkvalitnění herního potenciálu hráčů. V nekontaktních sportovních odvětvích slouží jako možnost kompenzace či zpestření tréninkové rutiny. Studenti se v rámci předmětu významně podílí na výběru náplně lekcí po zvážení významu pro svoji budoucí kariéru.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (16.01.2023)
Cíl předmětu -

Cílem je získat kompetenci k zařazování úpolových aktivit v rozdílných sportovních programech, zvláštní důraz je kladen na využití ve školní TV.

Po dokončení předmětu si student uvědomuje kondiční, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.

Student zná spektrum jednoduchých úpolových her a je schopen vymýšlet variace těchto cvičení v závislosti na vstupních podmínkách.

Student dokáže analyzovat strategické body určitých úpolových aktivit a upozornit na potenciální úskalí.

Student dokáže vytvořit adekvátní didaktickou řadu ke kýžené činnosti v závislosti na úrovni cvičenců a okolních podmínkách.

Student umí aplikovat rozmanité didaktické styly v oblasti úpolových aktivit a navýšit tak atraktivitu programu pro heterogenní skupinu.

Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých spolužáků.

Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (07.03.2022)
Podmínky zakončení předmětu -

1) Vzhledem k probíhající praxi ve školách je přihlíženo k občasné absenci. V době didaktických výstupů je však docházka všech bezpodmínečná.

2) Průběžná spolupráce na platformě MS Teams.

3) Didaktický výstup a následná aktivní diskuze.

Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (13.11.2023)
Literatura -

E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html

Mnoho materiálů je distribuováno skrze MS-Teams, který je zakládán na každý rok.

REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: FSpS MU, 2007. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4318-3.

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6

PAVELKA, R., STICH, J., Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.

PAVELKA, R., REINDERS, A. Kondiční trénink pro bojové sporty - rozvoj speciální síly. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5416-1.

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
Požadavky ke zkoušce -

Praktický zápočet: techniky využitelné k variování úpolových her

Ústní zkouška: stanovené okruhy z povinné literatury:

Zhodnocení benefitů i nástrah úpolových aktivit

Aspekty sebeobrany

Úpolové aktivity v RVP

Didaktické styly při praxi v úpolových aktivitách

Třídní klima a úpolové aktivity

Bezpečnost a princip zvyku na kontakt

Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (13.11.2023)
Další doporučené předměty

Rozsáhlá problematika sebeobrany, která má také ve školní TV své místo, je nad rámec tohoto předmětu. Detailně se však tématem zabývá vol.předmět Didaktika Sebeobrany PTUS392N.

Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (21.02.2022)
Sylabus -

Předmět je dotován hodnotou 1/1, což znamená, že studenti během semestru absolvují 7 přednášek a 7 cvičení. Předmět je zakončován zkouškou.

Témata a obsah přednášek:

Všechny přednášky probíhají teoretickou formou v posluchárně s projektorem.

Přednáška č. 1

·       Výklad požadavků k zakončení předmětu, vysvětlení systému spolupráce v týmech, vysvětlení smyslu dílčích úkolů.

·       Sestavení kritérií pro hodnocení didaktického výstupu celou skupinou studentů.

·       Systematika úpolových aktivit.

·       Úpoly v RVP.

·       Princip zvyku na kontakt v školní TV.

·       Fyzické, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.

Přednáška č. 2

·       Využití organizačních forem a didaktických stylů v úpolových aktivitách.

·       Časté chyby při didaktickém výstupu a jejich prevence.

·       Princip aplikování situací z bojových sportů v rámci vytváření úpolových her.

·       Výsledky výzkumu šetření frekvence zařazování úpolových aktivit v školní TV.

Přednáška č. 3

·       Management heterogenní třídy.

·       Vulnerabilní jedinci, druhy vulnerability, jak nakládat s určitými problémovými situacemi.

·       Sestavení „třídních pravidel“ pro hodiny TV v kontextu zařazování úpolových aktivit.

·       Možnosti diagnostiky problémového chování, spolupráce mezi učiteli.

Přednáška č. 4

·       Možnosti využití pomůcek v úpolových aktivitách v rámci principu zvyku na kontakt.

·       Výhody a nebezpečí hromadných úpolových aktivit.

Přednáška č. 5

·       Specifické rozcvičení pro úpolové aktivity.

·       Přesah průpravných úpolů do běžného života.

·       Biomechanika pádové techniky, principy didaktických řad.


 

Přednáška č. 6

·       Základy sebeobrany – jak učit sebeobranu, když neumíme sebeobranu.

·       Výklad § 29 trestního zákoníku.

·       Možnosti výchovy k prevenci fyzických konfliktů.

Přednáška č. 7

·       Legislativní východiska komunikace se zákonnými zástupci žáků.

·       Běžná komunikace se zákonnými zástupci i uvnitř školy, její nastavení a pravidla.

·       Diagnostická komunikace.

·       Krizová komunikace ve škole.

 

Témata, obsah a výstupy z učení praktických cvičení:

Všechny lekce probíhají praktickou formou v prostorách pokrytých měkkou podložkou (tatami).

Cvičení č. 1

Kondiční úpolové hry ve dvojicích inspirovány řecko-římským zápasem, hromadné úpolové hry.

Výstup z učení:

·       Student umí vymyslet pořadí aktivit tak, aby respektoval princip zvyku na kontakt.

·       Student vyjmenuje základní zásady bezpečnosti při úpolových aktivitách v postoji.

·       Student demonstruje taktické možnosti řešení vzniklých situací při úpolových aktivitách v postoji.

·       Student umí vymyslet alternativu pravidel pro rozmanité úrovně cvičenců.

Cvičení č. 2

Kondiční úpolové hry ve dvojicích na zemi inspirovány grapplingem.

Výstup z učení:

·       Student dokáže vlastními slovy popsat, kdy jsou tyto aktivity vhodné a kdy nikoliv.

·       Student dokáže rozlišit mezi dominantní a submisivní pozicí, dokáže tyto pozice popsat a zdůvodnit, proč patří do uvedené kategorie.

·       Student dokáže do rozcvičky zařadit spektrum průpravných cvičení z oblasti „zápasnické gymnastiky“, kterými vybaví cvičence k taktickým řešením situací. Tato řešení jsou vhodná i do základů sebeobrany.

·       Student dokáže popsat a demonstrovat několik průpravných her s jednoduchými pravidly, které jsou vhodné pro zahájení vyučovací jednotky s úpolovou tématikou.

·       Student dokáže demonstrovat několik technik z kategorie „sweep“ a „guard passing“. Pro tyto techniky umí navrhnout adekvátní didaktický styl, aby efektivizoval proces učení.

Cvičení č. 3

Úpolové hry s jednoduchými pravidly (přetahy, přetlaky), hromadné úpolové hry.

Výstup z učení:

·       Student je schopen vytvořit kreativní úpolovou hru ve vztahu k zamýšlenému kondičnímu efektu. Tyto aktivity umí zařadit na kontinuum principu zvyku na kontakt.

·       Student je schopen přizpůsobit konkrétní aktivitu pro různé žáky ve vztahu k heterogenní skupině. Rovněž je schopen navrhnout optimální organizační formu (skupinky) a didaktický styl (s nabídkou obtížnosti).

·       Student umí navrhnout množství her v závislosti na nárocích vnějšího prostředí.

Cvičení č. 4

Základní techniky sebeobrany.

Výstup z učení:

·       Student umí vyjmenovat a odůvodnit zásady komunikace v konfliktní situaci.

·       Student umí svými slovy popsat hodnotové principy, které je vhodné respektovat s ohledem na kulturní zvyklosti ČR.

·       Student umí odůvodnit využití konceptu „osobní zóny“ ve vztahu k řešení fyzického konfliktu.

·       Student umí popsat a demonstrovat základní postoj a pozici rukou, které jsou pro prekonfliktní fázi stěžejní. Rovněž umí navrhnout spektrum průpravných cvičení, která vedou k osvojení základního postoje.

·       Student umí sestavit didaktickou řadu ke specifickému úderu, který je využitelný v sebeobraně.

Cvičení č. 5

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce
a přijata celou skupinou.

Cvičení č. 6

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce
a přijata celou skupinou.

Cvičení č. 7

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře
a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce
a přijata celou skupinou.



Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (28.08.2023)
Studijní opory

E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html

Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (21.10.2022)
Vstupní požadavky

Pro účast na předmětu se předpokládá technická znalost základů juda, karate a pádové techniky. Vše v takovém rozsahu, jaký byl diskutován na předmětu Úpoly PTUS373

Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (13.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK