PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a základy didaktiky sportovních her - PSPH623K
Anglický název: Theory and Didactics of Sport Games
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Michaela Běhanová
PhDr. Jan Carboch, Ph.D.
PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Kočíb
Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Mgr. Jan Petružela
Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
Prerekvizity : PSPH621K, PSPH622K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (15.10.2021)
Přehled základních pojmů a poznatků v oblasti teorie a didaktiky sportovních her, a to se zaměřením především na školní tělesnou výchovu a různé formy zájmově rekreačních aktivit.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (29.09.2023)

Cílem předmětu je poskytnout teoretické zázemí z oblasti didaktiky vybraných sportovních her - konkrétně: fotbalu, softbalu, florbalu, basketbalu, volejbalu, házené a vybraných netradičních sportovních her. Cvičení jsou směřována k budování a rozvoji didaktických kompetencí studentů.

Student zná a umí popsat klíčové body techniky jednotlivých sportovních her. Student zná metodiku nácviku uvedených sportovních her, umí zvolit patřičná cvičení při jejich nácviku, vysvětlit jejich cíl a zná základní chyby.

Student má pohybové kompetence k ukázce průpravných cvičení, herních cvičení a průpravných her - výše uvedených sportovních her. Student aplikuje poznatky ze základních teoretických předmětů do oblasti didaktiky sportovních her. Student je plně kompetentní vést rozcvičení v jakékoli sportovní hře.

Student umí po obsahové a organizační stránce připravit vyučovací jednotku s obsahem sportovní hry - fotbal, basketbal, volejbal, házená, florbal, softbal a některé netradiční sportovní hry. Student je schopen samostatně plánovat, řídit a vyhodnotit program zaměřený na nácvik základních dovedností jednotlivých sportovních her. Je schopen adekvátně reagovat na aktuální podmínky a možnosti (zdravotní, pohybové atd.) žáků. V rámci přípravy a realizace programu dokáže zvolit adekvátní pomůcky a efektivně je využít. Student zná didaktické řídící styly výuky a v případě potřeby je při realizaci programu dokáže využít. Student dokáže zhodnotit sestavený program, vyučovací lekci i vedení lekce jinou osobou/ studentem. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

Pravidla sportovních her.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (15.10.2021)

Požadavky k udělení zápočtu:

1/ Aktivní účast ve výuce (celkově povoleny max. 2 absence)

2/ Vypracování seminární práce a její prezentace na poslední 8.lekci

Požadavek k vykonání ústní zkoušky:

Udělení zápočtu. (Bez udělení zápočtu a jeho zapsání do SISu se nelze na ZK ani přihlašovat. Jinak hrozí propadnutí termínu).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)
Přednášky a cvičení:

1. Úvod do studia; požadavky a zadání seminárních prací. Vytváření podmínek pro učení herním dovednostem - MOF, transpozice nacvičovaných činností do herních podmínek u SH brankového typu

2. Využití didaktických forem a metod v softballu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v pálkovacích sportovních hrách, specifika výuky fotbalu ve školní TV

3. Využití didaktických forem a metod ve fotbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve fotbalu, specifika výuky fotbalu ve školní TV

4. Využití didaktických forem a metod ve volejbale, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve volejbale, specifika výuky volejbalu ve školní TV

5. Využití didaktických forem a metod v házené, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v házené, specifika výuky házené ve školní TV

6. Využití didaktických forem a metod ve florbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve florbalu, specifika výuky florbalu ve školní TV

7. Využití didaktických forem a metod v basketbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v basketbalu, specifika výuky basketbalu ve školní TV

8. Prezentace jednotlivých seminárních prací

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (21.10.2022)

Odkaz na studjní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4898 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK