Předmět sociální dovednosti je tematicky zaměřen na seznámení se s psychologickou podstatou sociálních dovedností a s možnostmi jejich rozvoje a uplatnění v práci s lidmi, například v roli trenéra, učitele či manažera.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
In the course, students will get acquainted with psychological background of social skills and they will develop their social skills regarding their work with people as teachers, coaches, or managers.
Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (09.12.2021)
Cíl předmětu
Získat informace o psychologických základech koučování lidí a rozvíjet sociální dovedností jako součásti vedení lidí.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet:
absolvování přednášek, seminářů
závěrečný test
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Literatura
Doporučená literatura:
ATKINSON, M, Koučink - věda i umění: vnitřní dynamika. Praha: Portál, 2009, ISBN9788073675387
BIRCH, P. Koučování - Inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. 1. vyd. [Přeložila H. Sušilová] Brno : CP Books, 2005, ISBN 80-251-0581-4.
DANKOVÁ, M. Koučování - Kdy, Jak a Proč. 1. vyd. Praha : Grada, 2008,. ISBN 978-80-247-2047-0.
DOVALIL, J. et al. Lexikon sportovního tréninku. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2008, ISBN 9788024614045.
DWECK, C. Nastavení mysli – Nová psychologie úspěchu aneb Naučte se využít svůj potenciál Praha Jan Melvil: 2017, ISBN 978-80-7555-032-3
FISCHER-EPE, M. Koučování: zásady a techniky profesního doprovázení. [Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9.
GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Slon, 1995, ISBN 80-8550-10-9
GALLWEY, W., T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha : Management Press, 2004, 256 s„ ISBN 80-7261-115-1.
GLASSER, W., Terapie realitou. Praha : Portál, 2001, ISBN: 80-7178-493-1
HADJ MOUSSOVÁ, Z., et al., Poradenské intervence. In: Intervence, Pedagogicko- psychologické poradenství III. Praha : Univerzita Karlova, 2004, ISBN 80-7290-146-X.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L„ et al., Poradenské teorie a strategie. Praha. Univerzita Karlova, 2002, ISBN 80-7290-098-6.
LUDEWIG, K. Systemická terapie - Základy klinické terapie a praxe. [Přeložil V. Strnad] 1. vyd. Praha: Institut pro systemickou zkušenost a Palata, 1992. ISBN 80-901710-0-1.
MOŽNÝ, P., PRAŠKO, J., Kognitivně-behaviorální terapie - Úvod do teorie a praxe, Praha, Triton, 1999, ISBN 8072540386
PARMA, P. Umění koučovat - systematické koučování ve firmě, rodině a škole pro koučei koučované, studenty, odborníky i veřejnost. Praha : Alfa Publishing, 2006,ISBN 80-86851-34-6.
PETRUSEK, M. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha. Slon, 1994, ISBN 80-85850-04-4
ROSINSKI, P. Koučování v multikulturním prostředí. Praha: Management Press, 2009, ISBN 978-80-7261-195-9.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi, 1999, Portál, ISBN: 80-7178-262-9
STACKE, E. Koučování pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha : Grada, 2005, ISBN 8024709376.
SUCHY, J.; NÁHLOVSKY, P. Koučování v manažerské praxi - Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha, Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1692-3.
WILDFLOWER, L. Skrytá historie koučování. Praha. Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0784-9
WHITMORE, J. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Vydání druhé. Praha 2004. Management Press. ISBN 80-7261-101-1
WHITMORE, J.. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti, metoda transpersonálního koučování. Praha 2009: Management Press. ISBN 978-80-7261-209-3.
WOODEN, J. Coach Wooden's Leadership Game Plan for Success: 12 Lessons for Extraordinary Performance and Personal Excellence, McGraw-Hill Education, 2009, ISBN9780071626903
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus
Přednášky:
Celostní a psychický kontext sportovce - porozumění propojenosti a základům fungování CNS
Sociální role, trenér, kouč - důvěra a kontrakt
Mind set a jeho formování - základy psychologie a principy učení
Sebekoncept a motivace, aspirace, ambice a dosahování úspěchu
Role a rozvoj motivace
Možnosti ovlivňování – psychologické intervence a možnosti koučování
Koučování – rozvoj vnímavosti a všímavosti
Koučování a úrovně / stavy vědomí a psychické stavy (State of mind)
Práce s chybou a prohrou a teorie učení
Semináře:
Seznámení s technikami pro rozvoj sebepoznání a sebereflexe
Zvyšování a zaměření motivace, Typy a úrovně motivace
Aktivizující a podporující chování ve vztahu k druhému
Koučování po škálách – silné versus slabé stránky
Koučování – potenciály a úrovně připravenosti Whitmore
Situační vedení a typy intervencí, Typy hodnocení
Sebesměřování – energie a pozornost,
Flow – Csikszentmihalyi, Sinek
Možnosti zvyšování vnímavosti vůči sobě - zvyšování sociální senzitivity a koheze.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Studijní opory
Zadaná literatura , MS Teams, Kód: n91vf86
Poslední úprava: Mudrák Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (16.12.2021)