PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociální dovednosti – psychologie koučování - PPPD231N
Anglický název: Social skills, psychology of coaching
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Tomáš Libert
Neslučitelnost : PPPD221N
Záměnnost : PPPD221N
Anotace -
Předmět sociální dovednosti je tematicky zaměřen na seznámení se s psychologickou podstatou sociálních dovedností a s možnostmi jejich rozvoje a uplatnění v práci s lidmi, například v roli trenéra, učitele či manažera.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Cíl předmětu

Získat informace o psychologických základech koučování lidí a rozvíjet sociální dovedností jako součásti vedení lidí.

Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet:

  • absolvování přednášek, seminářů
  • závěrečný test
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Literatura

Doporučená literatura:

  • ATKINSON, M, Koučink - věda i umění: vnitřní dynamika. Praha: Portál, 2009, ISBN9788073675387
  • BIRCH, P. Koučování - Inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. 1. vyd. [Přeložila H. Sušilová] Brno : CP Books, 2005, ISBN 80-251-0581-4.
  • DANKOVÁ, M. Koučování - Kdy, Jak a Proč. 1. vyd. Praha : Grada, 2008,. ISBN 978-80-247-2047-0.
  • DOVALIL, J. et al. Lexikon sportovního tréninku. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2008, ISBN 9788024614045.
  • DWECK, C. Nastavení mysli – Nová psychologie úspěchu aneb Naučte se využít svůj potenciál Praha Jan Melvil: 2017, ISBN 978-80-7555-032-3
  • FISCHER-EPE, M. Koučování: zásady a techniky profesního doprovázení. [Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9.
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Slon, 1995, ISBN 80-8550-10-9
  • GALLWEY, W., T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha : Management Press, 2004, 256 s„ ISBN 80-7261-115-1.
  • GLASSER, W., Terapie realitou. Praha : Portál, 2001, ISBN: 80-7178-493-1
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., et al., Poradenské intervence. In: Intervence, Pedagogicko- psychologické poradenství III. Praha : Univerzita Karlova, 2004, ISBN 80-7290-146-X.
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L„ et al., Poradenské teorie a strategie. Praha. Univerzita Karlova, 2002, ISBN 80-7290-098-6.
  • LUDEWIG, K. Systemická terapie - Základy klinické terapie a praxe. [Přeložil V. Strnad] 1. vyd. Praha: Institut pro systemickou zkušenost a Palata, 1992. ISBN 80-901710-0-1.
  • MOŽNÝ, P., PRAŠKO, J., Kognitivně-behaviorální terapie - Úvod do teorie a praxe, Praha, Triton, 1999, ISBN 8072540386
  • PARMA, P. Umění koučovat - systematické koučování ve firmě, rodině a škole pro koučei koučované, studenty, odborníky i veřejnost. Praha : Alfa Publishing, 2006,ISBN 80-86851-34-6.
  • PETRUSEK, M. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha. Slon, 1994, ISBN 80-85850-04-4
  • ROSINSKI, P. Koučování v multikulturním prostředí. Praha: Management Press, 2009, ISBN 978-80-7261-195-9.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi, 1999, Portál, ISBN: 80-7178-262-9
  • STACKE, E. Koučování pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha : Grada, 2005, ISBN 8024709376.
  • SUCHY, J.; NÁHLOVSKY, P. Koučování v manažerské praxi - Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha, Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1692-3.
  • WILDFLOWER, L. Skrytá historie koučování. Praha. Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0784-9
  • WHITMORE, J. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Vydání druhé. Praha 2004. Management Press. ISBN 80-7261-101-1
  • WHITMORE, J.. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti, metoda transpersonálního koučování. Praha 2009: Management Press. ISBN 978-80-7261-209-3.
  • WOODEN, J. Coach Wooden's Leadership Game Plan for Success: 12 Lessons for Extraordinary Performance and Personal Excellence, McGraw-Hill Education, 2009, ISBN9780071626903
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Přednášky:

  1. Celostní a psychický kontext sportovce - porozumění propojenosti a základům fungování CNS

  2. Sociální role, trenér, kouč - důvěra a kontrakt
  3. Mind set a jeho formování - základy psychologie a principy učení
  4. Sebekoncept a motivace, aspirace, ambice a dosahování úspěchu
  5. Role a rozvoj motivace
  6. Možnosti ovlivňování – psychologické intervence a možnosti koučování
  7. Koučování – rozvoj vnímavosti a všímavosti
  8. Koučování a úrovně / stavy vědomí a psychické stavy (State of mind)
  9. Práce s chybou a prohrou a teorie učení

Semináře:

  1. Seznámení s technikami pro rozvoj sebepoznání a sebereflexe
  2. Zvyšování a zaměření motivace, Typy a úrovně motivace
  3. Aktivizující a podporující chování ve vztahu k druhému
  4. Koučování po škálách – silné versus slabé stránky
  5. Koučování – potenciály a úrovně připravenosti Whitmore
  6. Situační vedení a typy intervencí, Typy hodnocení
  7. Sebesměřování – energie a pozornost,
  8. Flow – Csikszentmihalyi, Sinek
  9. Možnosti zvyšování vnímavosti vůči sobě - zvyšování sociální senzitivity a koheze.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Studijní opory

Zadaná literatura , MS Teams, Kód: n91vf86

Poslední úprava: Mudrák Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (16.12.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK