Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů tělesné výchovy, trenérů
jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, učitelů pro mládež vyžadující zvláštní péči aj. profesí.
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (29.05.2023)
The subject gives a background of a theory and praxis of an educational process within the preparation of future PE teachers, coaches of all sports, physiotherapeuts, teachers of disadvantaged youth etc.
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (29.05.2023)
Cíl předmětu -
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení pedagogiky, resp. pedagogiky sportu v současné společnosti. Dále by měli znát základní pedagogické zásady jako je i umět aplikovat ve výuce tělesné výchovy, případně v procesu sportovního tréninku. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní pedagogické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace.
Konrétní očekávané výstupy:
- student chápe význam pedagogiky jako i podoboru pedagogiky sportu pro současnou i budoucí společnost
- student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace
- student se orientuje v pedagogické terminologii a aktivně ji užívá
- student identifikuje problémy, které mohou nastat v edukačním procesu
- student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska pedagogiky
- student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady
- student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje
- student dovede kriticky zhodnotit význam volného času pro jednotlivce i současnou společnost
- student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu
- student se orientuje v legislativním nastavení edukačního procesu
- student dovede připravit vhodný edukační program či jeho části
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (20.06.2023)
After completing the course, students should understand the meaning and position of pedagogy, or sports pedagogy in contemporary society. Furthermore, they should know basic pedagogical principles such as being able to apply them in the teaching of physical education, or in the process of sports training. Students should be able to choose from their personal competence portfolio adequate methods and procedures for different educational situations. Furthermore, students should be able to choose adequate pedagogical procedures with regard to the ontogenetic stage of the given group. Last but not least, the aim of the subject is to make clear to students the importance of a lifelong and continuous process of education.
Specific expected outcomes:
- student understands the importance of a pedagogy as well as of a sport pedagogy for contemporary and also for future society
- student understands the process of socialization and also its impact on a young individual, student is able to distinguish particular stages of socialization
- student knows pedagogical terminology and uses it actively and purposefully
- student identifies problems, which can occur id the educational process
- student is able to comment critically towards current social issues from the pedagogical point of view
- student is able to apply main pedagogical and didactic pinciples
- student communicates by a suitable way in the educational process
- student can critically evaluate the importance of free time for individuals and contemporary society
- student can critically evaluate the meaning of the experience in the educational process
- student orients himself in the legislative setting of the educational process
- student can prepare a suitable educational program or its parts
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (29.05.2023)
Literatura
JANSA, P. Pedagogika sportu [online]. V Praze: Karolinum, 2012 [cit. 2018-02-05]. ISBN 978-80-246-2026-8.
JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava: vybrané teoretické obory : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, sport zdravotně postižených, sport a doping, úrazy ve sportu a první pomoc, základy sportovní regenerace a rehabilitace, sportovní management. Praha: Q-art, 2007. ISBN 80-903280-8-3.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. Vysokoškolská učebnice. ISBN 978-80-245-2014-8.
JANSA, Petr. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám a sportu [online]. Praha: Karolinum, 2014 [cit. 2018-02-05]. ISBN 978-80-246-2444-0.
Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet: písemný test (elektronická forma)
Zkouška: při prvním a druhém termínu písemný test, třetí termín bude realizován ústní zkouškou
Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika, pedagogika sportu (PPPD223)
1. Výchova a vzdělávání ve starověku
2. Církevní školy a rytířská výchova
3. Scholastika a středověké univerzity
4. Pedagogika J. A. Komenského
5. Pedagogika T. Locka
6. Pedagogika J. J. Rousseaua
7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus
8. Filantropismus
9. Přínos M. Tyrše a Sokola
10. Pragmatická pedagogika
11. Pedagogika G. Héberta
12. Alternativní školy
13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky
14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989
15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.)
16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově
17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play
18. Ontogeneze a její periodizace
19. Mladší školní věk a sport
20. Starší školní věk a sport
21. Adolescence a sport
22. Sport v dospělosti
23. Vývoj pedagogiky sportu
24. Pedagogika volného času
25. Zážitková pedagogika
26. Komunikace z pohledu pedagogiky
27. Paměť
28. Učení - cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek
29. Motorické učení
30. Kognitivní učení
31. Sociální učení
32. Metody pedagogického výzkumu
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
Credit: written test (e-form)
Exam: first and second attempt by a written test, third attepmt by an oral exam
Topics for an exam:
1. Výchova a vzdělávání ve starověku
2. Církevní školy a rytířská výchova
3. Scholastika a středověké univerzity
4. Pedagogika J. A. Komenského
5. Pedagogika T. Locka
6. Pedagogika J. J. Rousseaua
7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus
8. Filantropismus
9. Přínos M. Tyrše a Sokola
10. Pragmatická pedagogika
11. Pedagogika G. Héberta
12. Alternativní školy
13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky
14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989
15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.)
16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově
17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play
18. Ontogeneze a její periodizace
19. Mladší školní věk a sport
20. Starší školní věk a sport
21. Adolescence a sport
22. Sport v dospělosti
23. Vývoj pedagogiky sportu
24. Pedagogika volného času
25. Zážitková pedagogika
26. Komunikace z pohledu pedagogiky
27. Paměť
28. Učení - cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek
29. Motorické učení
30. Kognitivní učení
31. Sociální učení
32. Metody pedagogického výzkumu
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
Sylabus -
Témata přednášek a seminářů:
Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje
Historické kořeny vzniku pedagogiky
Základní pedagogické pojmy
Faktory vývoje a ontogeneze člověka
Struktura edukačních procesů
Základy pedagogiky sportu
Výzkumné metody v pedagogice sportu
Výchova v antice
Křesťanská výchova
Renesanční a humanistická pedagogika
Alternativní a inovační pedagogické koncepce
Sportovní aktivity jako socializační prostředek dětí a mládeže
Úvod do motorického učení
Základy pedagogické diagnostiky
Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
Lectures:
1. Sense of the pedagogy in context of contemporary social development
2. Historical background of the birth of pedagogy
3. Basic pedagogical terms
4. Factors of development and human ontogenetics
5. Structure of educational processes
6. Basics of sport pedagogy
7. Research methods in sport pedagogy
8. Education in ancient times
9. Christian education and upbringing
10. Pedagogy in renaissance and humanistic pedagogy
11. Alternative and inovative pedagogical conceptions
12. Sport activities as a mean of a socialization of children and youth
13. Introduction into a motor learning
14. Basics of pedagogical diagnostics; communication in pedagogy
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (11.12.2019)
Studijní opory -
Přednášky předmětu Pedagogika a pedagogika sportu probíhají prezenčně, dostupná je však rovněž podpora v prostředí MS Teams.
Název týmu: Pedagogika a pedagogika sportu (PPPD223)
Kód týmu: t9so5bn
Odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a907cc555be1541439d9618909a7dfd57%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=6d1af1d9-20e1-4770-a95a-9f97cabfea2a&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Studijní materiály (prezentace přednášek, odkazy na literaturu, kontrolní testy z jednotlivých bloků, kompendium otázek, krátká videa s výběrem z přednášek atp.) jsou dostupné v prostředí Moodle.
Název kurzu: Pedagogika - bakalářské studium na FTVS UK
Odkaz na kurz: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4988
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
Lectures of a subject Pedagogy and Pedagogy of Sport are realized by MS Teams. Name of the team: Pedagogika a pedagogika sportu (PPPD209) Code of the team: t9so5bn Link to the team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a907cc555be1541439d9618909a7dfd57%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d1af1d9-20e1-4770-a95a-9f97cabfea2a&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Study materials (presentations, sources, control tests from particular topics, list of questions, short vidoes etc.) are available in Moodle course. Name of the course: Pedagogika - bakalářské studium na FTVS UK Link to the course: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4988
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)