PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie koučování ve sportu - mentální trénink - PPPD215
Anglický název: Psychology of Coaching in Sport - Mental Training
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD215K
Záměnnost : PPPD215K
Je záměnnost pro: PPPD215K
Anotace
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni se základními principy psychologická přípravy a s tím, jakou roli hrají psychologické dovednosti při výkonu (jak tyto dovednosti mohou výkon ovlivňovat) a jakým způsobem je možné se psychologickým dovednostem naučit.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (02.01.2019)
Cíl předmětu

Obecné cíle předmětu:

- cílem předmětu je uvést studenty do problematiky psychologie koučování ve sportu, seznámit je se základními principy mentálního tréninku a psychologické přípravy

- představit studentům jakou roli hrají psychologické dovednosti při výkonu (jak tyto dovednosti mohou výkon ovlivňovat) a jakým způsobem je možné se psychologickým dovednostem naučit

- vybavit studeny příslušnými teoretickými znalostmi, praktickými dovednostmi a kompetencemi, jež zúročí v samostatné trenérské či učitelské praxi

Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen:

- kriticky zhodnotit psychologické teorie a výzkum týkající se (trvalého) úspěchu ve sportu a výkonnostních oblastech

- aplikovat základní principy psychologie koučování do oblasti sportu a pohybových aktivit

- zhodnotit a integrovat základní principy mentálního tréninku a psychologické přípravy do sportovní přípravy

- formulovat klíčové principy regulace a autoregulace psychických stavů

- zhodnotit, vybrat a používat různé techniky a strategie pro regulaci a autoregulaci psychických stavů v různých situacích

- aplikovat získané psychologické poznatky, dovednosti a kompetence do osobního i profesního života

Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (30.11.2023)
Literatura

Povinná:

SLEPIČKA, P., V. HOŠEK AND B. HÁTLOVÁ Psychologie sportu. Edtion ed. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009. 240 p. ISBN 978-80-246-1602-5.

TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Edtion ed. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3923-651.

Doporučená:

ANDERSEN, M. B. Doing sport psychology. Edtion ed.: Human Kinetics, 2000. ISBN 0736000860.

MORAN, A. Sport and exercise psychology: A critical introduction. Edtion ed.: Routledge, 2004. ISBN 1134704100.

SLEPIČKA, P. Psychologie koučování. Edtion ed. Praha: Olympia, 1988.

WEINBERG, R. S. AND D. GOULD Foundations of sport and exercise psychology 2007.

Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (02.01.2019)
Sylabus -

Předmět se zaměřuje převážně na tyto okruhy:

1. - 4. Kognitivní strategie ve sportu

5. - 8. Principy regulace psychických stavů

9. - 10. Závodní úzkost - regulace

11. - 14. Modelovaný trénink

15. - 16. Autogenní trénink

17. - 20. Imaginace - příprava tréninkového programu

21. - 24. Psychologické zásady koučování

25. - 28. Aspirace, kauzální atribuce

Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (02.01.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK