|
|
|
||
Předmět má dvě tematické oblasti, které se zabývají problematikou sociální dimenze osobnosti a vztahy mezi
psychikou a pohybovým cvičením. Obsahují aplikace psychologických a sociálně psychologických poznatků v
pohybové aktivitě různých forem a intenzity. Soustřeďují se na prožívání pohybové aktivity jako na základ zájmu o
pohyb.
Poslední úprava: Slepička Pavel, prof. PhDr., DrSc. (25.09.2020)
|
|
||
Obecné cíle předmětu: - cílem předmětu je poskytnout studentům všeobecný přehled ze základu sociální psychologie a psychologie sportu - prohlubit studentům jejich sebepoznání a poznávání druhých - unožnit studentům porozumění psychosociálním dějům v prostředí sportu i mimo něj Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen: - definovat sociální psychologii a psychologii sportu, uvést předmět a cíle studia - objasnit význam sociální psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání - orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti sociálně psychologického a sportovně psychologického poznání a adekvátně užívat terminologii - formulovat základní poznatky ze sociální psychologie a psychologie sportu založené na různých psychologických přístupech a paradigmatech, dokáže je vzájemně porovnat a mít kritický přístup k nim - aplikovat psychologické a sociálně psychologické poznatky do oblasti sportu a pohybových aktivit - vysvětlit proces a činitele socializace, sociální interakce, konflikty, sociální facilitaci či fungování malých sociálních skupin ve sportu - vysvětlit, jak fungují psychické procesy ve sportu, objasnit význam kognitivních a exekutivních funkcí ve sportu - aplikovat získané znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů do tréninků a soutěží - efektivně využívat získané poznatky v pedagogické a trenérské praxi Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (20.11.2023)
|
|
||
získaný zápočet , složení ústní zkoušky Poslední úprava: Slepička Pavel, prof. PhDr., DrSc. (25.09.2020)
|
|
||
Povinná: HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. 776 s. ISBN 80-7367-092-5. SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. vyd. 2. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5. Doporučená: HARBICHOVÁ, I. Motivace ve sportu: vztah ke globální sebeúctě a tělesnému sebevnímání. Praha: Karolinum. 2023. 146 s. ISBN: 978-80-246-5293-1. JOWETT, Sophia a David LAVALLEE. Social psychology in sport. Champaign, IL: Human Kinetics, 2007. ISBN 9780736057806. Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (20.03.2024)
|
|
||
Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury. Písemný test - 75% správných odpovědí v testu. Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (20.03.2024)
|
|
||
Přednášky: 1. Psychika a společnost. 2. Socializace, sociální prostředí 3. Malé sociální skupiny. 4. Sociální pozice, normy, role. 5. Postoje a , konflikty. 6. Sociální percepce, komunikace. 7. Hromadné chování. 8. Pohyb a psychika. 9. Psychologická analýza sportovní činnosti. 10. Kognitivní funkce ve sportu. 11. Osobnost a její vývoj v prostředí sportu. 12. Emoce, motivace a ve sportu. 13. Sociální interakce, facilitace v ve sportu. 14. Agrese ve sportu, sportovní diváctví, doping.
Semináře: 1. Metodologie sportovně-psychologického výzkumu. 2. Metody měření postojů ve sportu. 3. Diagnostika skupinové dynamiky - sociometrie. 4. Závodní úzkost, regulace úzkosti ve sportu - relaxační techniky. 5. Využití imaginace ve sportu. 6. Pozornost, koncentrace pozornosti, měření pozornosti ve sportu. 7. Aktuální téma z oblasti sport a zdraví, cvičení a well-being, adherence ke cvičení. Poslední úprava: Slepička Pavel, prof. PhDr., DrSc. (25.09.2020)
|
|
||
Zadaná studijní literatura. Další materály v Teams ( kód 8vmvkb3) Poslední úprava: Slepička Pavel, prof. PhDr., DrSc. (09.11.2021)
|