|
|
|
||
Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů tělesné výchovy, trenérů
jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, učitelů pro mládež vyžadující zvláštní péči aj. profesí.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (17.12.2018)
|
|
||
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení pedagogiky, resp. pedagogiky sportu v současné společnosti. Dále by měli znát základní pedagogické zásady jako je i umět aplikovat ve sportovním tréninku jako i v soutěži. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní pedagogické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny sportovců/svěřence. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam pedagogiky jako i podoboru pedagogiky sportu pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v pedagogické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat v edukačním procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska pedagogiky - student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje - student dovede kriticky zhodnotit význam volného času pro jednotlivce i současnou společnost - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student se orientuje v legislativním nastavení edukačního procesu - student dovede připravit vhodný edukační program či jeho části Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (20.06.2023)
|
|
||
Zápočet: účast na cvičeních (75 % a více) Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika a pedagogika sportu (PPPD209) 1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení - cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|
|
||
JANSA, P., JŮVA, V., KOCOUREK, J. SVOZIL, Z. & K. KOVÁŘ Pedagogika sportu. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2014. JANSA, P., KOTLÍK, K & NĚMEC, J. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2014. JANSA, P. Sportovní příprava. Edtion ed. Praha: Q Art, 2009. ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2007. ARMOUR, K. Sport pedagogy: An introduction for teaching and coaching. Edtion ed.: Routledge, 2013. ISBN 1317902874. TINNING, R. Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. Edtion ed.: Routledge, 2009. ISBN 1134088876. Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (17.12.2018)
|
|
||
Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika, pedagogika sportu (PPPD209) Bakalářské studium
1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení – cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (10.12.2019)
|
|
||
Přednášky: 1. Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje 2. Historické kořeny vzniku pedagogiky 3. Faktory vývoje a ontogeneze člověka 4. Základy pedagogiky sportu 5. Osobnost sportovce a trenéra 6. Motorické učení 7. Výzkumné metody v pedagogice sportu Semináře: 1. Přehled metod pedagogické diagnostiky 2. Analýza interakce učitele a žáků v tělesné výchově 3. Aplikace posuzovacích škál v tělesné výchově a sportu 4. Zjišťování vnitřní motivace u sportovců 5. Postoje dětí a mládeže k tělesné výchově a sportu 6. Emoční reakce dětí ve školní tělesné výchově 7. Využití sémantického diferenciálu v kinantropologii Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (17.12.2018)
|
|
||
Přednášky předmětu Pedagogika, pedagogika sportu jsou uskutečňovány prezenčně, dostupná je však rovněž podpora v prostředí MS Teams. Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|