|
|
|
||
Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů aplikované tělesné výchovy, učitelů tělesné výchovy, trenérů
jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, speciálních pedagogů a dalších profesí. V rámci studia předmětu se studenti seznámí s historií i současnými koncepcemi pedagogiky, se zákonitostmi ontogeneze člověka z pohledu pedagogiky, osobností žáka i pedagoga atd. Součástí kurzu je i základní exkurz do oblasti pedagogické diagnostiky.
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (03.10.2019)
|
|
||
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení pedagogiky, resp. pedagogiky sportu v současné společnosti. Dále by měli znát základní pedagogické zásady jako je i umět aplikovat v procesu edukace jedinců se speciálními potřebami prostřednictvím sportu či pohybových aktivit. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní pedagogické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam pedagogiky jako i podoboru pedagogiky sportu pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v pedagogické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat v edukačním procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska pedagogiky - student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady - student je schpen upravit svůj přístup s ohledem na konkrétní znevýhodnění či potřebu jedince - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje - student dovede kriticky zhodnotit význam volného času pro jednotlivce i současnou společnost - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student se orientuje v legislativním nastavení edukačního procesu - student dovede připravit vhodný edukační program či jeho části Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (17.07.2023)
|
|
||
Zápočet: účast na cvičeních (75 % a více) Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (15.12.2023)
|
|
||
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
JANSA, Petr, Josef DOVALIL a Václav BUNC. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9.
JANSA, Petr. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
ŠTVERÁK, Vladimír a Milada ČADSKÁ. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 3. dot. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-7184-797-6. Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (12.12.2018)
|
|
||
Zápočet tvoří prerekvizitu zkoušky.
Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika (PPPD205) Bakalářské studium
1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení – cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (10.12.2019)
|
|
||
Přednášky: 1. Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje. 2. Historické kořeny vzniku pedagogiky. 3. Základní pedagogické pojmy. 4. Faktory vývoje a ontogeneze člověka. 5. Struktura edukačních procesů. 6. Základy pedagogiky sportu. 7. Legislativní rámec pedagogických procesů.
Semináře: 1. Výchova v antice. 2. Křesťanská výchova. 3. Renesanční a humanistická pedagogika. 4. Alternativní a inovační pedagogické koncepce. 5. Sportovní aktivity jako socializační prostředek u dětí a mládeže. 6. Úvod do motorického učení. 7. Základy pedagogické diagnostiky, komunikace v pedagogice. Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (03.10.2019)
|
|
||
Přednášky předmětu Pedagogika jsou uskutečňovány prezenčně, dostupná je však také podpora v prostředí MS Teams. Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|