|
|
|
||
Předmět Olympijská výchova podporuje identifikaci a šíření olympijských poznatků, myšlenek a hodnot olympismu
do vědomí, chování a jednání lidí. Studenti získají hlubší orientaci v oblasti historie a organizace olympijského
hnutí a budou moci aktivně a fundovaně diskutovat o minulých i současných problémech v oblasti olympijského
sportu i sportu obecně. Budou vedeni k tomu, aby v souladu s humanistickými idejemi a hodnotami olympismu
motivovali své budoucí svěřence k aktivní účasti ve sportu a seberealizaci v pohybové aktivitě. Budou seznámeni s
projekty a koncepty olympijské výchovy, ale i vedeni k vytváření vlastních konceptů a metodických materiálů
využitelných ve školní i sportovní praxi. Olympijská výchova u dětí a mládeže je vnímána a koncipována
mezipředmětově, napříč kompetencemi k dosažení osobního rozvoje, pro který je sport a pohybová aktivita
prostředkem.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je především rozvoj afektivní složky studenovy osobnosti proto, aby souladu s humanistickými idejemi a hodnotami olympismu motivoval své budoucí svěřence k aktivní účasti ve sportu a seberealizaci v pohybové aktivitě. Seznámení s projekty a koncepty olympijské výchovy, má studenty vést k vytváření vlastních konceptů a metodických materiálů využitelných ve školní i sportovní praxi. Studenti mají možnost prokázat získané kompetence (výstupy učení) dvojím způsobem: 1) Vědomostním testem z olympijské výchovy Otázky jsou formulovány tak, aby student prokázal jak porozuměl, pochopil v souvislostech (popiš, vysvětli), dokáže analyzovat a aplikovat (analyzuj příčiny a následky, diskutuj využití v prostředí ...) je schopen zaujmout stanovisko, hodnotit (zhodnoť, obhaj). OKRUHY K TESTU z OLYMPIJSKÉ VÝCHOVY 2024
Student navrhne a vytvoří originální didaktický materiál s olympijskou tematikou (pro skupiny různého zaměření, věku, specifik, pro různá prostředí a příležitosti) včetně zpracované metodiky. Student prezentuje vytvořený didaktický materiál spolužákům, odůvodní a obhájí jeho využití. U kreativního díla se hodnotí zpracování (technické, či grafické, propracování detailů apod.), originalita nápadu a provedení, soulad sledovaného výchovně-vzdělávacího cíle s idejemi olympismu, a především kvalitní metodika. Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Předpokládá se 80% účast na přednáškách. Ukončení předmětu je formou klasifikovaného zápočtu. Studenti si volí způsob zakončení předmětu buď formou vědomostního testu (1) či formou kreativní práce (2). 1) Vědomostní test z olympijské výchovy Průběh testu: písemnou formou, bez časového omezení (předpokládaná doba je 20 - 30min.); student obdrží otázky z nejméně dvou předem definovaných okruhů: Otázky jsou formulovány tak, aby student prokázal jak porozuměl, pochopil v souvislostech (popiš, vysvětli), dokáže analyzovat a aplikovat (analyzuj příčiny a následky, diskutuj využití v prostředí ...) je schopen zaujmout stanovisko, hodnotit (zhodnoť, obhaj). Klasifikace: Hodnotí se míra znalostí, orientace v problematice, hloubka osobního vhledu a nalézání vzájemných souvislostí. 2) Didaktický materiál s olympijskou tematikou s metodikou Student navrhne a vytvoří originální didaktický materiál s olympijskou tematikou (pro skupiny různého zaměření, věku, specifik, pro různá prostředí a příležitosti) včetně zpracované metodiky. Doporučuje se zpracovávat a konzultovat s vyučující v již průběhu semestru (kurzu). Ukončení: v závěru kurzu prezentace vytvořeného materiálu spolužákům, odevzdání fyzické (elektronické) dle povahy materiálu; (včetně vložení materiálu do databáze). Klasifikace: Hodnotí zpracování (technické, či grafické, propracování detailů apod.), originalita nápadu a provedení, soulad sledovaného výchovně-vzdělávacího cíle s idejemi olympismu, a především kvalita metodiky. Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (07.08.2023)
|
|
||
DOVALIL, J. a kol. Olympismus. Praha: Olympia, 2004. ISBN 80-7033-871-7 GREXA, J. a kol. Olympijská výchova: metodická príručka SOV. Bratislava: Slovenský olympijský výbor, 2006. ISBN 80-969522-0-X. NAUL, R., BINDER, D., RYCHTECKY, A., CULPAN, I. Olympic education. London/New York: Routledge, 2017. ISBN 978-0-415-67854-4. RYCHTECKÝ, A. Olympic education as an integral part of the educational programs at Czech schools. AUC-Kinanthropologica, 2007, 43(1), 69 - 83. ISSN 1212-1428. RYCHTECKÝ, A. Výchova ve školní tělesné výchově, olympijská výchova. In: Sborník Pedagogické kinantropologie. Ostrava: Pedagogická fakulta. 2001. s 3-9. ISBN: 80-7042-179-7. Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (21.10.2022)
|
|
||
Témata přednášek: Olympismus - Olympijské hry - Olympijská pedagogika Olympijské ideály: Kalokagathie, duch fair play, ideál Ekecherie Historické reflexe olympismu Osobnosti olympismu (Pierre de Coubertin, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský) Organizace olympijského hnutí. (MOV, ČOV, ANOK, MOA) Olympijské symboly a ceremoniály Olympijská výchova - Evropská charta sportu - Kodex sportovní etiky, Olympijská charta Olympijská výchova - integrální součást vzdělávacích programů na českých ZŠ a SŠ? Olympijské principy a hodnoty: terminální - instrumentální, žádoucí - reálné, interiorizace hodnot postojů a přesvědčení Sport, olympismus, nacionalismus a vlastenectví Projekty a koncepty odrážející vliv ekonomiky a politiky v olympijském sportu, směřující k potlačení dopingu ve sportu a ukazující sociální přesahy a dopady sportu Olympijská výchova v mezinárodním kontextu (projekty a aplikace); pedagogické koncepty v olympijské výchově v přípravě učitelů a trenérů v České republice (pedagogické a didaktické aplikace) Aktivity ČOV a ČOA v oblasti vzdělávání a výchovy a jejich využití v praxi na základní a střední škole či u sportovních týmů mládeže. Hodnocení olympijské výchovy; výzkum v olympijské výchově. Olympijské parky, dobrovolnictví Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (21.10.2022)
|
|
||
Olympijská výchova MS TEAMS odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6LmR4p9rLQn383KVNdkycoqrGNLFIO9RsRjAKfQzR2A1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8603a34d-b2f5-4886-88fd-eac8b9a23f30&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|