|
|
|
||
Předmět ve značné míře navazuje na znalosti, které studenti získali již během studia fyziologie, antropomotoriky, pedagogiky a didaktiky, psychologie a sociologie, filosofie. Studenti získají širší i hlubší vhled do problematiky motorické kontroly učení obecně a motorického učení zvláště. Budou seznámeni s teoriemi učení, s biologickou a sociální podstatou učení. Náplň předmětu je směřována především k specifickým teoriím senzomotorického učení, řízení a regulaci pohybů při učení se pohybovým dovednostem a činnostem a k osvojení a pochopení algoritmů aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi studenty.
Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
|
|
||
Kompetence absolventa předmětu (výstupy učení): · Student dokáže vyjmenovat klíčové problémy motorické kontroly (kognitivní dimenze), demonstruje je na konkrétním pohybu a uvede navrhovaná řešení (aplikační dimenze) · Student dle vlastních preferencí vybere (afektivní dimenze) a uvede relevantní významné osobnosti z historie a diskutuje jejich vliv na pozdější vývoj ve výzkumu motorické kontroly a učení (kognitivní dimenze). · Student přiřadí příslušné atributy jednotlivým teoriím (kognitivní dimenze), argumentuje využití vybraných teoretických přístupů z pohledu sportovní praxe (aplikační dimenze). · Student dokáže popsat a graficky znázornit schéma zpracování informace včetně zpětnovazební smyčky a přiřadí tento přístup k relevantnímu teoretickému konceptu (kognitivní dimenze). · Student uvede faktory ovlivňující rozhodování (kognitivní dimenze) a diskutuje je v kontextu vlastní sportovní praxe (aplikační, afektivní dimenze). · Student vysvětlí princip ztělesněné kognice a diskutuje rozdíly (kognitivní dimenze) mezi tímto přístupem a jím zvolenou teorií motorického učení (afektivní dimenze). · Student demonstruje na příkladu zadané pohybové dovednosti (aplikační dimenze) odlišné pohledy na fáze motorického učení: Fitts a Posner, Bernstein, Gentillová, Rychtecký (kognitivní dimenze) a diskutuje, proč je průběh učení fázován (afektivní dimenze). · Student pomocí myšlenkové mapy graficky zaznamená a popíše problematiku zpětné vazby v motorickém učení (kognitivní, aplikační dimenze). Poznámka: Ačkoli výstupy z učení (získané kompetence) zpravidla obsahují všechny dimenze tj. znalosti, dovednosti i postojovou složku jsou u jednotlivých výstupů pro přehlednost uvedeny. Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
|
|
||
požadavky na zápočet - 80% docházka a aktivní účast na seminářích (individuální, skupinové aktivity, projektová práce) - odevzdání seminární práce (jde o portfolio zpracovaných výstupů ze seminářů a zadaných úkolů) požadavky na zkoušku (hodnotí se převážně znalosti i s přesahem do aplikační roviny) - zápočet je prerekvizitou - první pokus probíhá formou písemného testu (bez časového limitu); otázky mají formu uzavřených i otevřených odpovědí, výběru z možností; další pokusy o složení zkoušky jsou formou ústního pohovoru - pokud student požádá, je možné skládat zkoušku ústní formou již při prvním pokusu Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (31.07.2023)
|
|
||
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdelávaní. Edtion ed.: Portál, sro, 1998. ISBN 8071782165. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Edtion ed.: Karolinum, 1993. ISBN 8070665343. ČÁP, J. AND J. MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. 2001.. KLUKA, D. A. Motor behavior: From learning to performance. Edtion ed.: Morton, 1999. ISBN 0895823861. LINHART, J. AND V. CHMELAŘ Proces a struktura lidského učení, Věd. red.: Vilém Chmelař. Edtion ed., 1972. LINHART, J. Základy psychologie učení. Edtion ed.: SPN, 1982. MAGIL, R. A., Motor Learning; Concepts and Application. 6th edition. New York, USA: Wm. C. Brown Publishers, 2001. MAZÁČOVÁ, N., Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.2014. RYCHTECKÝ, A. Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. In: L. Čepička. Hry 2006, výzkum a aplikace. Plzeň: Západočeská univerzita, 6 - 16. SCHMIDT, R. Motor control and performance: From principles to practice. Champaign, IL: Human Kinetics, 1991. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
|
|
||
Přednášky: 1. Fylogenetické východisko učení, ontogenetické základy učení. 2. Biologické koncepce a psychologické teorie učení. 3. Pohybové dovednosti. Výzkum v oblasti senzomotorického učení. 4. Teorie motorické kontroly a teorie motorického učení. 5. Neuropsychologické základy osvojování dovedností. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení. 6. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky senzomotorického učení. 7. Skupinová dynamika při motorickém učení. Způsoby zjišťování úrovně osvojení dovednosti (psychologická a fyziologická instrumentace). Semináře: 1. Reflexy, instinkty, cílevědomé chování a jednání. 2. Druhy učení. (experimenty v oblasti výzkumu učení) 3. Senzomotorické učení v praxi. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace. 4. Somato-senzorický systém. Transfer. 5. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení. Paměť. 6. Druhy motorického učení. Charakteristika „žáka“ (pozornost, motivace, feedback). 7. Činitelé ovlivňující učení a výkon. Optimální organizace a struktura efektivního učení novým pohybovým dovednostem. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
|
|
||
LMS kurz Teorie a aplikace motorického učení umístění v moodle3: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=118 Studijní opora je určena studentům předmětu. Ti po zapsání do předmětu získají od vyučující přístupové heslo. Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (20.10.2022)
|