|
|
|
||
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. Vymezuje a systematizuje roli školní tělesné výchovy jako otevřeného
systému vzdělávání a tělesné kultury. Proces utváření vědomostí a kompetencí u studentů tělesné výchovy je zaměřen
na porozumění a tvorbu pojmů, cílů, obsahů učebních programů a vedení žáků k učení a aktivní účasti v pohybových a
sportovních aktivitách. Předkládá přehled o nárocích na práci učitele tělesné výchovy, aktivit žáka v projektech,
organizačních formách, diferenciaci ve školní tělesné výchově, mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách,
sportu školní mládeže v národním a mezinárodním kontextu.Vytvářené kompetence: Porozumění vývoji individuálních
pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření. Aplikace druhů senzomotorického učení a rozvoje
pohybových schopností v konkrétních pohybových aktivitách. Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a
výchovy.
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (13.12.2010)
|
|
||
Rychtecký, A. & Fialová. L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: karolinum, 171 s. ISBN: 80-7184-659-7. Green, K. & Hardman K. (2005). Physical Education: Essential Issues. London" SAGE Publication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4.
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (13.12.2010)
|
|
||
Požadavky na zápočet: písemný test, seminární práce Požadavky na zkoušku: písemná, ústní Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (25.11.2010)
|
|
||
Přednášky: 1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu. 2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy. 3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy. 4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity. 5. Plánování v tělesné výchově roční, tématické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů 6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci. 7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace. 8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu. Rozvoj interpersonální percepce. 9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního působení. 10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování. 11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy, dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže. 12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe. 13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy. Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická. 14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (13.12.2010)
|