|
|
|
||
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak
postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod.
Věnuje se v základní podobě teoretické interpretaci tréninku, jeho systémovému pojetí , zatěžování, složkám tréninku
(kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Vindušková Jitka, PaedDr., CSc. (19.01.2009)
|
|
||
Výstupy z učení Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii. Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky. Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty. Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem. Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností. Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků. Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky. Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení. Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě. Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností. Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech. Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (11.11.2023)
|
|
||
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012. DOVALIL, J. a kol. Sportovní trénink. Lexikon základních pojmů. Praha : Karolinum 2008. PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada 2009. HOHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sport a věda, 2010. MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada 2006. BOMPA, T. O.,CARRERA, M. Periodization training for sports. Champaign (II.): Human Kinetics, 2005.
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (07.04.2015)
|
|
||
Požadavky na zápočet a zkoušku :
Poslední úprava: Vindušková Jitka, PaedDr., CSc. (19.01.2009)
|
|
||
Přednášky: 1. Obsah předmětu, trenérství, trenér, činnost trenéra, požadavky. Sport - jeho společenská a individuální funkce. Sportovní trénink: pojetí, cíl, úkoly. Základní pojmy, systémový přístup ke ST. Trénink jako proces specializované adaptace, motorického učení, interakce. 2. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. 3. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku a její zdůvodnění: etapa základního specializovaného a vrcholového tréninku. Cykly ST: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus. 4. Řízení sportovního tréninku, systémové pojetí: identifikace a formulace systému.: plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. 5. Vymezení složek sportovního tréninku a jejich obsah. Pohybové schopnosti jako objekt stimulace v kondiční přípravě. Základní principy stimulace silových, vytrvalostních, rychlostních a koordinačních schopností. 6. Technická příprava, obecná východiska, technika, kriteria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody. 7. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu. Obrysy psychologické přípravy: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava. 8. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců.
Semináře: 9. Podmínky a znaky adaptace 10. Praktická manipulace se zatížením 11. Vývojové zákonitosti a jejich projekce do etap tréninku. 12. Kondiční příprava: Metodotvorné komponenty posilování a manipulace s nimi. Přehled metod posilování. 13. Vytrvalostní schopnosti: stimulace v aerobní oblasti, v anaerobní oblasti. Praktické aspekty rychlostního zatěžování. 14. Metody a věkové aspekty technické přípravy. Diferencovaný přístup k osvojování taktických vědomostí a dovedností. Poslední úprava: Vindušková Jitka, PaedDr., CSc. (19.01.2009)
|