|
|
|
||
Charakteristika: Předmět navazuje na poznatky z psychologie a pedagogiky. Přináší informace o roli školní tělesné výchovy v systému tělesné kultury a vzdělávání. Školní tělesná výchova je představena jako otevřený systém pohybového a sportovního vzdělávání, determinovaný projekty výchovy a vzdělávání, učitele, žákem a podmínkami. Projekty, organizační formy, diferenciaci ve školní tělesné výchově, mimotřídní a mimoškolní pohybové aktivity, školní sport mládeže v národním a mezinárodním kontextu.
Poslední úprava: Rychtecký Antonín, prof. PhDr., DrSc. (30.04.2008)
|
|
||
Studenti získají informace o roli školní tělesné výchovy v systému tělesné kultury a vzdělávání. Získají kompetence orientovat se v problematice pohybového vzdělávání v prostředí školy, používat vhodné organizační formy a postupy při výuce, využívat diferenciaci ve školní tělesné výchově, organizovat mimotřídní a mimoškolní pohybové aktivity. Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (19.09.2020)
|
|
||
Rychtecký, A. & Fialová. L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: karolinum, 171 s. ISBN: 80-7184-659-7. Green, K. & Hardman K. (2005). Physical Education: Essential Issues. London" SAGE Publication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4. Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (20.12.2010)
|
|
||
Požadavky na zápočet: písemný test, seminární práce Požadavky na zkoušku: písemná, ústní Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (19.09.2020)
|
|
||
1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu.
2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy.
3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy.
4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity.
5. Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů
6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci.
7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace.
8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu.
Rozvoj interpersonální percepce.
9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního
působení.
10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování.
11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy,
dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní
organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže.
12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe.
13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy.
Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická.
14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice. Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (19.09.2020)
|
|
||
K předmětu je k dispozici scriptum v tištěné verzi i přístupné online: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-499.html (do konce roku 2020 bude přístupné nové aktualizované multimediální scriptum v elektronické podobě) Je zřízen LMS - moodle název: Základy didaktiky (studenti obdrží heslo pro přihlášení na počátku semestru od vyučující) V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes Microsoft Teams - název Didaktika Tv (kód: 4gw9zaw) přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4877bd51635d4613b12127b2ecbd1025%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=dd381f41-1e6d-404d-9dc6-3ab3e40e5f58&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Poslední úprava: Peřinová Radka, PhDr., Ph.D. (07.11.2020)
|