PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie - PPPD071
Anglický název: Psychology
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD084
Záměnnost : PPPD084
Je neslučitelnost pro: PPPD084
Je prerekvizitou pro: PPPD137, PPPD187, PPPD135, PPPD139
Je záměnnost pro: PPPD084
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Tento předmět představuje pojmový systém psychologie a základní poznatky z psychologie obecné a vývojové. Poskytuje základní přípravu pedagogům, trenérům a manažerům v oblasti psychologicko - pedagogického působení. Na teoretické poznatky získané v tomto předmětu navazují předměty Psychologie sportu, Stress management a Sociální psychologie, psychologie sportu.
Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (04.05.2015)
Literatura

Povinná literatura:

ATKINSON, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.

HOEKSEMA, S. N., FREDERICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.

ČÁP, J., MAREŠ, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

NAKONEČNÝ, M. (2013). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.

NAKONEČNÝ, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Academia.

NAKONEČNÝ, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.

PLHÁKOVÁ, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

PLHÁKOVÁ, A. (2009). Dějiny psychologie. Praha: Academia.

STERNBERG, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.

VÁGNEROVÁ, M. (2007). Úvod do psychologie. Praha: Karolinum.

VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum

Doporučená literatura:

EVANS, D. ZARATE, O. (2002). Evoluční psychologie. Praha: Portál.

HRABAL, V. HRABAL, V. (ml). (2002). Diagnostika - Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.

KOUKOLÍK, F. (2003). Já (O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování). Praha: Karolinum.

MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

ŘÍČAN, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.

ŠMARDA, J. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.

WORTMAN, C. B., LOFTUS, G. R., WEAVER, Ch. (1999). Psychology. New York: McGraw-Hill.

Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (04.05.2015)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na seminářích a přednáškách

75% správných odpovědí v písemném testu

Ústní zkouška

Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (28.01.2016)
Sylabus

Přednášky:

1. Úvod do psychologie, historie a předmět psychologie

2. Biologická determinace psychiky

3. Vývojová psychologie - ontogeneze, fylogeneze

4. Osobnost, různé přístupy ke studiu osobnosti

5. Emoce, motivace

6. Poznávací procesy

Semináře:

1. Paměť, diagnostika paměti

2. Pozornost, diagnostika pozornosti

3. Měření inteligence a tvořivosti

4. Metody psychologického výzkumu

5. Učení, základní druhy učení

6. Osobnost, diagnostika osobnosti

7. Písemný test

Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (04.05.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK