Předmět představuje základní způsoby etického myšlení a problematiku pomáhajících profesí. Seznamuje s vybranými pojmy fundamentální etiky (dobro, zlo, svědomí, étos aj.), se vztahem etiky a práva a s aplikací deontologie i aretologie do oblasti pomáhajících profesí. Dále se blíže zaměřuje na problematiku etických kodexů obecně a v aplikaci na profesi ortotika a/či protetika, jakož i na řešení některých modelových situací, k nimž v praxi dochází.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
The course introduces the basic ways of ethical thinking and the issues of the helping professions. It introduces selected concepts of fundamental ethics (good, evil, conscience, ethos, etc.), the relationship between ethics and law, and the application of deontology and arethology to the helping professions. Furthermore, it focuses on the issue of ethical codes in general and in application to the profession of orthotics and/or prosthetics, as well as on the solution of some model situations that occur in practice.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je zorientovat studenty v oblasti fundamentální etiky a blíže je seznámit s etickou problematikou pomáhajících profesí. Důraz je kladen na vztah (individuálního) svědomí a (skupinových) étosů,
zejména těch relevantních pro studovanou profesi. Dalším cílem je naučit studenty rozumět roli i struktuře etických kodexů a seznámit je s možnostmi i omezeními při praktické aplikaci. Důležitým cílem předmětu je
poskytnout studentům etický vhled do prostředí ve sféře pomáhajících profesí, a to zejména v jednání s vulnerabilními skupinami, jakými převážně jsou klienti ortotiků a protetiků.
Očekávané výstupy po absolvování předmětu:
1. Student zná hlavní etické pojmy a umí je aplikovat do oblasti pomáhajících profesí.
2. Student chápe centrální roli pojmu SVĚDOMÍ v etice i logoterapii a jeho provázanost s étosy různého typu.
3. Student zná roli i strukturu etických kodexů obecně i na příkladech z oblasti ortotiky a protetiky.
4. Student umí vysvětlit rozpor mezi teorií EMPATIE podle Rogerse a reálnými možnostmi aplikace ve sféře gesce pomáhajících profesí.
5. Student umí vhodně komunikovat s klienty, a to zejména s těmi, kteří se nacházejí se ve stresových situacích.
6. Student zná poptávané personální kvality pro pomáhající profese a získal podněty pro jejich rozvíjení v rámci osobnostního rozvoje.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
The aim of the course is to orient students in the field of fundamental ethics and to familiarize them with the ethical issues of the helping professions. The emphasis is on the relationship between (individual) conscience
and (group) ethos, especially those relevant to the profession under study. Another aim is to teach students to understand the role and structure of ethical codes and to acquaint them with the possibilities and
limitations in practical application. An important objective of the course is to provide students with ethical insight into the helping professions environment, particularly in dealing with vulnerable groups, such as the
clients of orthotists and prosthetists.
Expected outcomes upon completion of the course:
1. The student knows the main ethical concepts and can apply them to the helping professions.
2. The student understands the central role of the concept of CONSCIOUSNESS in ethics and speech therapy and its interconnection with ethoses of various types.
3. the student knows the role and structure of codes of ethics in general and through examples from orthotics and prosthetics.
4. the student can explain the contradiction between the theory of EMPATHY according to Rogers and the real possibilities of application in the sphere of the helping professions.
5. The student can communicate appropriately with clients, especially those in stressful situations.
6. The student knows the in-demand personal qualities for the helping professions and has received suggestions for developing them in the context of personal development.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
Literatura
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Karmelitánske nakladatelství, 2001.
BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Karolinum, 2009.
HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. 2015.
HOLEŠOVSKÁ, Alena. Etika péče o seniory. 2009.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Triton, 2018.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016.
SOKOL, Jan. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
Požadavky ke zkoušce
Zápočet:
případová studie
Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (06.05.2022)
Sylabus -
1. Etika v systému humanitních oborů. Vymezení základních pojmů. Etika - morálka - mravy. 2. Pojem svědomí, jeho vztah k étosu a jeho reflexe v dějinách i současnosti. 3. Tři základní subsystémy etiky: agatologie - aretologie - deontologie. 4. Ctnosti i jejich opak;; poptávané ctnosti dnešního profesionála ve zdravotnictví. 5. Ortotika a protetika jako pomáhající profese. Problematika empatie, autenticity, kongruence, otázky etických principů v jednání s klientem, aj. 6. Deontologie jako etika povinnosti a její vyústění v etických kodexech současnosti. 7. Komparace etických kodexů se zaměřením na kodexy ze sféry zdravotnictví a ortotiky a protetiky. 8. Negativní jevy v oblasti pomáhajících profesí: etická i pracovněprávní rovina. Psychosomatické konsekvence.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
Ethics in the system of humanities. Definition of basic concepts. Ethics - morality - morals.
The concept of conscience, its relation to ethos and its reflection in history and at present.
Three basic subsystems of ethics: agatology - aretology - deontology.
Virtues and their opposite;; the virtues in demand of today's health care professional.
Orthotics and prosthetics as helping professions. Issues of empathy, authenticity, congruence, questions of ethical principles in dealing with the client, etc.
Deontology as an ethics of duty and its outcome in contemporary codes of ethics.
Comparison of ethical codes with a focus on codes from the sphere of health care and orthotics and prosthetics.
Negative phenomena in the field of helping professions: ethical and labour law. Psychosomatic consequences.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)