Cílem výuky předmětu je osvojení hlubšího přístupu k fenoménu výchovy s cílem narušit některé běžné pedagogické stereotypy a poukázat na antinomie (post)moderní výchovy. Dalšími tematickými okruhy jsou archetypy výchovy a jejich využitelnost v současnosti, dialektika vztahu vychovávajícího (educans) a vychovávaného (educandus) etc.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.10.2020)
The aim of teaching of the subject is to acquire deeper approach to education aiming to disturb some typical pedagogical stereotype and to point out the antinomy of (post)modern education. Basic educational archetypes and their applicability in the present. Dialectics of relation between educans and educandus etc.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
Cíl předmětu -
1. Studenti se orientují v základní terminologii filosofie výchovy.
2. Studenti interpretují dilemata současné antinomické edukace.
3. Studenti hlouběji prostudují jednu z antinomií současné výchovy a napíší na ni semestrální práci.
4. Studenti si osvojí esejistickou formu psaní odborných textů.
5. Studenti umějí prezentovat vlastní myšlenky k vybraným edukačním tématům.
6. Studenti dokážou komparovat vlastní poznatky s konvenujícími a/či nesouhlasnými expertními názory z rešerše a event. s nimi argumentovaně polemizovat.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (14.11.2023)
1. Students become familiar with the basic terminology of philosophy of education.
2. Students interpret the dilemmas of contemporary antinomian education.
3. Students study one of the antinomies of contemporary education in depth and write a term paper on it.
4. Students will master the essay form of academic writing.
5. Students will be able to present their own ideas on selected educational topics.
6. Students will be able to compare their own findings with conventional and/or dissenting expert opinions from research and eventually argue with them.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (14.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Napsat písemnou esej v rozsahu nejméně 5400 znaků (i s mezerami) a zaslat ji na adresu bednar@ftvs.cuni.cz nejpozději 31.8.2025 (ne však dříve než proběhne poslední hodina výuky!). Cca 2 str. napsat na základě vlastních úvah a zkušeností; cca 1 str. porovnat své nálezky s názory expertů oboru (včetně alespoň jedné citace fulltextového zdroje i s konkrétní stránkou). Obsahově je třeba vybrat jednu z devíti ANTINOMIÍ (nejen) postmoderní výchovy: 1. Výchova jako POMOC versus výchova jako MANIPULACE 2. MOC vychovatele versus jeho BEZMOC 3. Výchova nemá konce aneb i vychovatel je VYCHOVÁVÁN (educandus) 4. Společný nárok kultury versus jedinečnost INDIVIDUALITY 5. Výchova k POVOLÁNÍ versus výchova k LIDSTVÍ 6. MEZE a MOŽNOSTI výchovy samé (sféra formování versus sféra svobody) 7. SYSTEMATIČNOST výchovy versus riziko PEDANTERIE 8. Škola HROU versus škola PRÁCE a STUDIA 9. Velikost IDEÁLŮ versus REALITA (materiální a/či sociální)
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (24.09.2024)
Write a written essay of at least 5400 characters (including spaces) and send it to bednar@ftvs.cuni.cz no later than 31.8.2023 (but not before the last lesson!). Approximately 2 pages to be written based on your own reflections and experiences; approximately 1 page to compare your findings with the opinions of experts in the field (including at least one full-text source citation, including a specific page). Content should be selected from one of the nine ANTINOMIES of (not only) postmodern education:
1. Education as HELP versus education as MANIPULATION
2. The educator's POWER versus his POWERLESSNESS
3. Education has no end or the educator is also EDUCATED (educandus)
4. The common claim of culture versus the uniqueness of INDIVIDUALITY
5. Education for LIBERTY versus education for HUMANITY
6. LIMITATIONS and POSSIBILITIES of education itself
(the sphere of formation versus the sphere of freedom)
7. SYSTEMATICITY of education versus the risk of PEDANTERY
8. The school of PLAY versus the school of WORK and STUDY
9. Size of IDEALS versus REALITY (material and/or social)
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (03.08.2023)
Literatura -
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy: (místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
PATOČKA, J. Komeniologické studie I, II a III. Praha : OIKOYMENH, 1997-2003.
PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
Pelcová, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2021)
BLAKE, NIGEL; SMEYERS, PAUL; SMITH, RICHARD; and STANDISH, PAUL, eds. (2002). Blackwell Guide to Philosophy of Education. Boston: Blackwell.
BUNGE, M. (2003). Philosophical Dictionary. New York: Prometheus Books.
Philosophy of Education: An Encyclopedia (1996). ed. J. J. Chambliss. New York: Garland.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ad ZK: a) docházka alespoň 60 %;
b) písemná esej (viz podmínky zakončení předmětu).
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.10.2022)
Write an essay.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (03.08.2023)
Sylabus -
1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy 2. Základní dimenze výchovy: kosmický, fylogenetický a ontogenetický aspekt 3. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační) 4. Platonská paideia 5. Křesťanské educatio 6. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah 7. Interpretace Komenského pampaedie a pansofie 8. Locke. Rousseau. Duchovědná pedagogika 9. "Škola" vs. scholé 10. Doba "postedukační" a její problémy 11. Alternativní přístupy k edukaci 12. Univerzity pro 21. století 13. Antinomie současné výchovy
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (03.08.2023)
1. Philosophical approach to the phenomenon of education 2. Basic dimensions of education: cosmic, phylogenetic and ontogenetic aspects 3. Educational archetypes in history (educational age) 4. Platonic paideia 5. Christian educatio 6. Education in the context of Comenius' "all-right" efforts 7. Interpretation of Comenius' pampaedia and panspaedia 8. Locke. Rousseau. Spiritual pedagogy 9. "School" vs. scholasticism 10. The "post-school" age and its problems 11. Alternative approaches to education 12. Universities for the 21st century 13. Antinomies of contemporary education
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (03.08.2023)
Studijní opory -
a) prezenční výuka:
klasická přednáška s podporou PP prezentace.
b) distanční výuka:
on-line přednáška na platformě MS Teams s podporou PP prezentace;
-----------
Kurz (včetně použitých slajdů) je prezentován na platformě Moodle 2;
link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3534
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
a) full-time teaching:
Classical lecture with PP presentation support.
b) Distance learning:
online lecture on MS Teams platform with support of PP presentation;
-----------
The course (including the slides used) is presented on the Moodle 2 platform;
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3534
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)