Seznámení se základním pojmoslovím a principy tělesného pohybu a lidské motoriky uplatňované v rámci tělovýchovné a sportovní činnosti. Motorické schopnosti a motorické dovednosti. Motorický a somatický vývoj. Somatická typologie. Základy testování a diagnostiky motoriky.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Course objectives: Introduction to basic terminology and principles of physical activity and human motor skills applied in physical education and sports activities. Motor skills and motor skills. Motor and somatic development. Somatic typology. Basics of testing and diagnostics of motor abilities.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí z oblasti motorických schopností, motorických dovedností, somatometrie a motorického vývoje včetně diagnostiky a zpracování dat.
Student je po absolvování předmětu kompetentní:
rozumět terminologii z oblasti motorických předpokladů, testování a měření a somatotypologie a aktivně ji užívat v edukačním a tréninkovém procesu,
zvolit vhodné nástroje pro diagnostiku a testování motorických předpokladů a použít je; identifikovat problémy, které mohou nastat při diagnostice a testování motorických předpokladů,
statisticky zpracovat naměřená data a interpretovat je,
stanovit motorický profil a interpretovat ho,
stanovit somatotyp a vyhodnotit ho,
aplikovat v edukačním a tréninkovém procesu problematiku laterality,
chápat rozdíly mezi biologickým a kalendářním věkem a dokáže hodnotit motorické projevy na základě biologického věku.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
The aim of the subject is to acquire basic knowledge in the field of motor abilities, motor skills, somatometry and motor development, including diagnostics and data processing.
After completing the course, the student is competent to:
understand the terminology in the field of motor assumptions, testing and measurement and somatotypology and actively use it in the educational and training process,
choose appropriate tools for diagnosing and testing motor assumptions and use them; identify problems that may arise in the diagnosis and testing of motor assumptions,
statistically process measured data and interpret them,
create a motor profile and interpret it,
determine the somatotype and evaluate it,
apply the issue of laterality to the educational and training process,
understand the differences between biological and calendar age and can evaluate motor manifestations based on biological age.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky na zápočet:
100 % účast ve výuce.
Získání informovaných souhlasů a otestování 10ti vybraných probandů testovou baterií Unifittest (6-60). V případě neúčasti na výuce se zvyšuje počet testovaných osob na 20 včetně kaliperace. Odevzdání naměřených dat dle pokynů vyučujícího.
Zkouška:
Test prezenční písemnou nebo elektronckou formou, v případě omezení i distanční elektronickou formou.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Credit requirements:
100% participation in classes.
Obtaining informed consent and testing 10 selected probands with the Unifittest test battery (6-60).In case of non-participation in classes, the number of tested persons increases to 20, including calibration.Submission of measured data according to the teacher's instructions.
Exam:
In-person test in written or electronic form, in case of restrictions also in remote electronic form.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura -
Povinná studijní literatura
Kovář, R., Měkota, K. Unifittest (6-60) : manuál. 1. vyd. Ostrava : Ped. fak., 1966. 116 s. ISBN 80-7042-111-8.
Měkota, J., Novosad, J. Motorické schopnosti. Olomouc : UP, 2005. 175 s. ISBN 802440981X,
Měkota, J., Cuberek, R. Motorické dovednosti. Olomouc : UP, 2007. 162 s. ISBN 978-80-244-1728-8.
Měkota, K., Blahuš, P. Motorické testy v tělesné výchově. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
Riegerová, J., Přidalová, M. a Ulbrichová, M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. 3. vyd. Olomouc : Hanex, 2006. 262 s. ISBN 8085783525.
Suchomel, A. Současné přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti u dětí a mládeže (Fitnessgram). Česká kinantropologie. 2003 vol. 7, č. 1, s..83-100.
Doporučená studijní literatura
Healey, JM. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002.
Kasa, J. Športová antropomotorika. Bratislava: SVSTVŠ, 2000.
Latash, ML. Control of human Movement. Champaign, IL: Human Kinetics, 1993.
Zelaznik, HN. (Ed.) Advances in motor learning and control. Champaign, IL: Human Kinetics, 1996.
Časopis Journal of human movement studies. V ÚTK. 80-7042-111-8.
Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (14.10.2022)
CARTER, J. E. L. (J. E. Lindsay) a Barbara Honeyman HEATH. Somatotyping - development and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, xiv, 503 s . ISBN 978-0-521-35951-1.
COOPER INSTITUTE, author. FitnessGram administration manual: the journey to MyHealthyZone. Fifth edition. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2017, 1 online resource (xii, 123 pages) . ISBN 1-4925-7967-X.
KOVÁŘ, Rudolf a Karel MĚKOTA. UNIFITTEST (6-60): tests and norms of motor performance and physical fitness in youth and in adult age. [1st ed.]. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995, 108 s . ISBN 80-7067-581-0.
MORROW, James R. Measurement and evaluation in human performance. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2011, xiv, 457 s . ISBN 978-0-7360-9039-1.
SCHNABEL, Günter. a Jürgen. KRUG. Bewegungslehre Sportmotorik: Abriss einer Theorie der sportlichen Motorik unter pädagogischem Aspekt. 12th ed. Aachen: Meyer & Meyer, 2021, 1 online resource (504 pages). ISBN 3-8403-1097-0.
Recommended literature:
LOFFING, Florian. Laterality in sports: theories and applications. London, [England: Academic Press, 2016 - 2016, 1 online resource (382 pages). ISBN 0-12-801691-4.
LATASH, M. L. Control of human movement. Edtion ed.: Human Kinetics, 1993. ISBN 0873224558.
ZELAZNIK, H. N. Advances in motor learning and control. Edtion ed.: Human Kinetics, 1996. ISBN 0873229479.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Sylabus -
Přednášky:
1-2. Úvod do základů antropomotoriky jako vědního oboru. Konstrukty motoriky (pojmosloví, taxonomie motoriky, tělesná cvičení, tělesná zdatnost, fylogeneze motoriky).
3-4. Motorické předpoklady - teorie motorických schopností a motorických dovedností (kondiční a koordinační schopnosti, struktura motorických schopností, rozdíly mezi motorickými schopnostmi a motorickými dovednostmi).
5-6. Komplex silových a rychlostních schopností (struktura, biologická podstata, diagnostika - vybrané příklady,vývoj).
7-8. Komplex vytrvalostních a obratnostních (koordinačních) schopností (struktura, biologická podstata, diagnostika - vybrané příklady).
9-10. Základy testování a měření v tělovýchovné a sportovní praxi, základní vlastnosti motorických testů.
11-12. Testové systémy. Eurofit pro mládež a Eurofit pro dospělé, Unifittest 6-60, Fitnessgram, Senior fitness test.
13-14. Somatický a motorický vývoj jedince - ontogeneze motoriky (periodizace, charakteristika jednotlivých období, biologický věk.
Semináře:
1-2. Projevy motorické laterality v tělocvičné a sportovní praxi. Diagnostika, praktické ukázky.
3-4. Základní matematicko-statistické postupy pro zpracování dat. Míry závislosti.
5-6. Skupinové testování základních motorických schopností, záznam testových výsledků, zpracování individuálního motorického profilu.
7-8. Zpracování výsledků testování, standardizace dat, interpretace, principy norem a standardů pro individuální hodnocení motoriky.
9-10. Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností, testy motorické docility.
11-12. Skupinové měření vybraných znaků tělesné stavby, stanovení somatotypu, interpretace výsledků s použitím doporučených standardů a norem.
13. Stanovení biologického proporcionálního věku.
14. Shrnutí, kontrola zápočtových požadavků
Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (14.10.2022)
Course content:
Lectures:
Introduction to the basics of anthropomotorics as a scientific field. Constructs of motor skills (terminology, taxonomy of motor skills, physical exercises, physical fitness, phylogeny of motor skills).
Motor prerequisites - theory of motor abilities and motor skills (conditioning and coordination abilities, structure of motor abilities, differences between motor abilities and motor skills).
A complex of strength and speed abilities (structure, biological essence, diagnostics - selected examples, development).
A complex of endurance and dexterity (coordination) abilities (structure, biological essence, diagnostics - selected examples).
Basics of testing and measurement in physical education and sports practice, basic properties of motor tests.
Test systems. Eurofit for youth and Eurofit for adults, Unifittest 6-60, Fitnessgram, Senior fitness test.
Somatic and motor development of an individual - motor ontogeny (periodization, characteristics of individual periods, biological age.
Manifestations of motor laterality in gym and sports practice. Diagnostics, practical examples.
Basic mathematical and statistical procedures for data processing. Addiction rates.
Determination of the motoric profile.
Standardization of data, interpretation, principles of norms and standards for individual evaluation of motor abilities.
Selected tests for the diagnosis of motor skills, tests of motor docility.
Group measurement of selected features of body structure, determination of somatotype, interpretation of results using recommended standards and norms.
Determination of biological proportional age. Summary, review of credit requirements.
Poslední úprava: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)