Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Kompetence:
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Úroveň:
Poznámka:
odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Předmět seznamuje se základními pojmy fundamentální filosofie se zaměřením na její
antropologickou linii i pochopení smyslu filosofických reflexí studovaného oboru. Studenti se též seznámí s klíčovými
postavami dějin filosofie a některými vhodnými metodologickými nástroji.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (14.11.2023)
Both acquiring basic notions of fundamental philosophy with focusing on its anthropological line and grasping the
meaning of philosophical reflexions of medicine is the main goal of teaching of the subject. Students will also
acquainted with central characters of the history of philosophy and with some proper methodological instruments.
Poslední úprava: Komarc Martin, Mgr., Ph.D. (19.06.2019)
Cíl předmětu -
1. Studenti se orientují v základní filosofické terminologii.
2. Studenti hlouběji prostudují jedno téma ze sylabu předmětu a napíší na něj semestrální práci.
3. Studenti si osvojí esejistickou formu psaní odborných textů.
4. Studenti umějí prezentovat vlastní myšlenky k vybraným filosofickým tématům.
5. Studenti umějí realizovat rešerši k vybraným tématům.
6. Studenti dokážou komparovat vlastní poznatky s konvenujícími a/či nesouhlasnými expertními názory z rešerše a event. s nimi argumentovaně polemizovat.
7. Studenti rozumějí požadavkům citační normy ISO 690 a aplikují ji ve svém textu.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (14.11.2023)
1. Students become familiar with basic philosophical terminology.
2. Students study one topic from the course syllabus in depth and write a term paper on it.
3. Students will master the essay form of writing academic texts.
4. Students will be able to present their own ideas on selected philosophical topics.
5. Students can conduct research on selected topics.
6. Students are able to compare their own findings with conventional and/or dissenting expert opinions from the research and eventually argue with them.
7. Students understand the requirements of the ISO 690 citation standard and apply it in their text.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (14.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Zápočet: Alespoň 60 % docházka.
ZK: Napsat esej na jedno ze 14 témat sylabu v rozsahu nejméně 3 stran (5400 znaků i s mezerami) a zaslat ji mailem a) nejpozději do 31.1.2025, pokud potřebujete 2 kredity z tohoto předmětu pro kontrolu studia za ZS; b) kdykoli v dalším období, ale nejpozději do 31.8.2025, pokud jste úspěšně postoupili do LS , aniž jste potřebovali zmíněné kredity.. Nikoli však dříve než se zapíšete na termín, který vyhlásím v SIS! V lednu 2025 vyhlásím několik termínů (abych nedostal třeba 50 prací 31.1. a mohl průběžně hodnotit). Předpokládá se nejprve vlastní uchopení tématu typu úvahy + osobní zkušenosti/zážitky (cca 2 str.) a poté "konzultace" s experty, tedy využití odborné literatury, a to včetně minimálně jednoho fulltextového zdroje i s uvedením konkrétní stránky. V této druhé části možno též komparovat vlastní myšlenky s "kolektivním expertem" v podobě AI.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
Credit: At least 60% attendance.
ZK: Write an essay on one of the 14 topics of the syllabus of at least 3 pages (5400 characters including spaces) and send it by email no later than 31.8.2023.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Literatura -
BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Karolinum, 2009.
CANGUILHEM, G. Writings on medicine. Fordham Univ Press, 2012.
KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. 1994..
LOEWEN, G. V. Sacred science: ritual and miracle in modern medicine. New York: Peter Lang, 2017.
PAYNE, J. Smrt: jediná jistota:(apoteóza skepse). Triton, 2008.
SOKOL, J. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 2010.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (23.09.2020)
COMTE-SPONVILLE, A. The Little Book of Philosophy. London: W. Heinemann, 2004.
CANGUILHEM, G. Writings on medicine. Fordham Univ Press, 2012.
LOEWEN, G. V. Sacred science: ritual and miracle in modern medicine. New York: Peter Lang, 2017.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška:
splněný zápočet;
písemná práce v podobě eseje.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2020)
Exam: - credit completed; - written work in the form of an essay.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Sylabus -
1. Vznik filosofie. Mýtus versus logos. Kinantropologie. 2. Pojem fysis podle Hérakleita a Aristotela; implikace jejich pojetí (natura, příroda, Bacon, moderní věda). 3. Tělo ve filosofické reflexi i historické perspektivě. 4. Člověk jako vícesložková bytost (kalokagatheiá, „Mens sana…“). Posturika a proxemika. 5. Epimeleiá tés psýchés a fenomén zdraví. 6. Pojem i fenomén pohybu od Hérakleita po Patočku. 7. Čas a prostor ve filosofické a antropologické reflexi. 8. Antropologická paradigmata (tzv. „vzorce lidství“); podstata a přirozenost člověka. 9. Fenomén bolesti a nemoci. Smysl a hodnota utrpení. 10. Katarze; její reflexe v dějinách i současnosti; její filosofická a biohygienická role. 11. Problém pravdy ve filosofii, vědě i praktické medicíně. Pia fraus. 12. Smrt a umírání ve filosofické reflexi. 13. Perignósis a hermeneutická metoda. 14. Hra a prožitek jako vstup do hlubší dimenze lidské existence.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (03.10.2022)
1. The origin of philosophy. Myth versus logos. Kinanthropology. 2. The concept of physis according to Heracleitus and Aristotle; implications of their concepts (nature, nature, Bacon, modern science). 3. The body in philosophical reflection and historical perspective. 4. Man as a multi-component being (kalokagatheiá, "Mens sana..."). Posturism and proxemics. 5. Epimeleiá tés psýchés and the phenomenon of health. 6. The concept and phenomenon of movement from Heracleitus to Patočka. 7. Time and space in philosophical and anthropological reflection. 8. Anthropological paradigms (the so-called "patterns of humanity"); the essence and nature of man. 9. The phenomenon of pain and illness. The meaning and value of suffering. 10. Catharsis; its reflection in history and present; its philosophical and biohygienic role. 11. The problem of truth in philosophy, science and practical medicine. Pia fraus. 12. Death and dying in philosophical reflection. 13. Perignosis and the hermeneutic method. 14. Play and experience as an entry into a deeper dimension of human existence.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Studijní opory -
a) prezenční výuka: klasická přednáška s podporou PP prezentace. b) distanční výuka: - on-line přednáška na platformě MSTeams s podporou PP prezentace; - předmět je také prezentován na platformě Moodle 2 (včetně probíraných slajdů): link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3360#section-12
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (03.10.2022)
a) full-time teaching: Classical lecture with PP presentation support. b) Distance learning: - online lecture on the MSTeams platform with support for PP presentation; - the course is also presented on the Moodle 2 platform (including the slides discussed - in Czech): link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3360#section-12
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)