Hudebně pohybová výchova je zaměřena na kultivaci pohybového projevu a osvojování si esteticko-koordinačních
dovedností gymnastiky a tance v úzké vazbě pohybu s hudbou. Rozvíjí vnímání pohybů vlastního těla
prostřednictvím souladu rytmu hudby s rytmem pohybu. Osvojování optimálně rytmizovaného, uvědoměle
řízeného, pohybu s hudbou přináší jednotlivcům i skupinám OSP další psycho – sociální benefity a možnost
zvyšování vlastního sebevědomí. Při cvičení s hudbou je využíváno specifické náčiní, které napomáhá k rozvoji
manipulačních dovedností a osvojování nových dovedností. Tance, taneční techniky a tanečními styly rozšiřují počet
znalostí a dovedností oboru a podněcují pohybovou tvořivost. Absolvent předmětu je způsobilý vytvářet a realizovat
gymnastické a taneční programy cvičení s hudbou aplikované pro OSP.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Musical movement education is focused on the cultivation of movement expression and the acquisition of aesthetic and coordination
gymnastics and dance skills in close connection with movement and music. It develops the perception of the movements of one's own body
through the harmony of the rhythm of the music with the rhythm of the movement. Acquiring optimally rhythmic, consciously
controlled movement with music brings additional psycho-social benefits and possibilities to individuals and groups of OSP
increasing self-confidence. When practicing with music, specific equipment is used, which helps to develop manipulative skills and acquire new skills. Dances, dance techniques and dance styles expand the number of knowledge and skills
field and stimulate movement creativity. A graduate of the course is qualified to create and implement gymnastics and dance
exercise programs with music applied for OSP.
Poslední úprava: Novotná Viléma, doc. PhDr. (12.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem výuky předmětu je kultivovat pohybový gymnastický a taneční projev OSP v souladu s hudební předlohou.
Student se učí vnímat pohyby vlastního těla a vytvářet pohybovou odpověď na hudbu, zvládnout pohybovou improvizaci na hudbu.
Student dokáže ztvárnit rytmus hudby shodným s rytmem pohybu.
Student si osvojí různé rytmické struktury a typické rytmické figury tanců a tanečních stylů.
Student se seznámí s principy tvorby hudebně-pohybové kompozice a realizuje je ve společné prezentaci gymnasticko-taneční pohybové skladby.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
The aim of the course is to cultivate the movement, gymnastic, and dance expression of individuals with disabilities in harmony with musical compositions.
Students learn to perceive the movements of their own bodies and create a movement response to music. They master movement improvisation in response to music.
Students can interpret the rhythm of the music in sync with the rhythm of the movement.
Students acquire various rhythmic structures and typical rhythmic figures of dances and dance styles.
Students become acquainted with the principles of creating music-movement compositions and implement them in a joint presentation of a gymnastic-dance movement composition.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Literatura -
Povinná literatura:
NOVOTNÁ, V. & kolektiv. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0(pdf)
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0. Dostupné ma:https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf
Doporučená literatura:
NOVOTNÁ, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.
MIHULE, Jaroslav a Dagmar ŠŤASTNÁ. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 382-198-92.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Povinná literatura:
NOVOTNÁ, V. & kolektiv. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0(pdf)
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0. Dostupné ma:https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf
Doporučená literatura:
NOVOTNÁ, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.
MIHULE, Jaroslav a Dagmar ŠŤASTNÁ. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 382-198-92.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Požadavky ke zkoušce -
K získání zápočtu musí student splnit:
aktivní účast na výuce.
vytvořit a prezentovat při výuce pohybovou etudu s hudbou, cvičení s náčiním.
předvést dva tance a rytmické motivy,
zpracovat a mít uznanou kreditní práci: popis hudebně-pohybového motivu s náčiním,
prezentovat se ve společné pohybové skladbě s tématem OSP
úspěšně absolvovat písemný test - kontrola znalostí a odborného názvosloví.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
To obtain credit, a student must:
Attend classes actively.
Create and present a movement etude with music and exercise with equipment during the course.
Perform two dances and rhythmic motifs.
Prepare and have an approved credit work: a description of a music-movement motif with equipment.
Present themselves in a joint movement composition with the theme of individuals with disabilities (OSP).
Successfully pass a written test - a knowledge check and professional terminology assessment.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Sylabus -
Semináře:
Hudebně-pohybová výchova a Rytmická gymnastika OSP
Technika - způsob provedení pohybu. Gymnastická cvičení s hudbou. Pohyby vedené, švihem, vlnou. Jednoduché metro-rytmické struktury. Rozcvičení s hudbou. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky. Názvosloví cvičení s náčiním. Rozvoj manipulačních dovedností - netypizované náčiní.
Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní pohybové školení. Rovnováha. Názvosloví cvičení s náčiním - švihadlo. Technika a didaktika cvičení se švihadlem.
Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní poskoky a skoky se svislým a šikmým stoupáním těžiště. Názvosloví cvičení s náčiním - míč. Technika a didaktika cvičení s míčem.
Technika a didaktika cvičení bez náčiní: principy rotace, základní obraty. Názvosloví cvičení s náčiním - obruč. Technika a didaktika cvičení s obručí.
Rytmická a koordinační cvičení. Názvosloví cvičení s náčiním - stuha. Technika a didaktika cvičení se stuhou.
Hudebně-pohybové vazby s využitím vybraného náčiní - závoje, šátky apod.
Tvůrčí činnost v gymnastice. Hudebně-pohybová improvizace. Hudebně-pohybová kompozice. Vlastní tvůrčí činnost při cvičení s náčiním.
Taneční výchova a tance
Základní pojmy taneční výchovy a tance, jejich pohybová interpretace. Využití tanců pro OSP.
rytmus a charakteristické rytmy
lidové tance
country tance
společenské tance
moderní tance
sportovní tance
taneční improvizace, taneční tvorba
úpravy taneční výchovy a tanců pro OSP.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Seminars:
Music-Movement Education and Rhythmic Gymnastics for Individuals with Disabilities (OSP)
Technique - method of performing movement. Gymnastic exercises with music. Movements guided by a swing and wave. Simple meter-rhythmic structures. Warm-up with music. Technique and didactics of exercises without equipment: walking, running, dance steps. Terminology for exercises with equipment. Development of manipulative skills - non-standard equipment.
Technique and didactics of exercises without equipment: basic motor training. Balance. Terminology for exercises with equipment - rope. Technique and didactics of exercises with a rope.
Technique and didactics of exercises without equipment: basic jumps and leaps with vertical and slanted elevation of the center of gravity. Terminology for exercises with equipment - ball. Technique and didactics of exercises with a ball.
Technique and didactics of exercises without equipment: principles of rotation, basic turns. Terminology for exercises with equipment - hoop. Technique and didactics of exercises with a hoop.
Rhythmic and coordination exercises. Terminology for exercises with equipment - ribbon. Technique and didactics of exercises with a ribbon.
Music-movement connections using selected equipment - scarves, veils, etc.
Creative activities in gymnastics. Music-movement improvisation. Music-movement composition. Personal creative activities during exercises with equipment.
Dance Education and Dances
Basic concepts of dance education and dance, their movement interpretation. Use of dances for OSP.
Rhythm and characteristic rhythms.
Folk dances.
Country dances.
Social dances.
Modern dances.
Ballroom dances.
Dance improvisation, dance creation.
Adaptations of dance education and dances for OSP.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)