|
|
|
||
|
Rytmická gymnastika a tanec, jako specifické formy hudebně-pohybové výchovy, jsou zaměřeny na kultivaci
pohybového projevu a osvojování si esteticko-koordinačních dovedností v úzké vazbě pohybu s hudbou. Obsahem
předmětu jsou teoretická východiska oborů Gymnastika a Tanec a praktický nácvik optimálně rytmizovaných
hudebně-pohybových činností, osvojování si vybraných pohybových dovedností pohybového základu cvičení bez
náčiní, zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním, znalosti a provedení vybraných tanečních technik a tanců.
Absolvent předmětu je způsobilý vytvářet a realizovat gymnastické a taneční programy cvičení s hudbou.
Poslední úprava: Kozáková Alena, PhDr., Ph.D. (03.04.2023)
|
|
||
|
Cílem předmětu je získat kompetence ke tvorbě hudebně-pohybových činností a programů rytmické gymnastiky a kompetence k zařazování a vedení těchto hudebně-pohybových aktivit s náčiním i bez náčiní do různých sportovních programů včetně výuky školní TV.
Po absolvování a dokončení předmětu student chápe význam a vliv hudebně-pohybových aktivit (rytmické gymnastiky a tance) a jejich zařazování do pohybového režimu a programů. Student je schopen samostatně plánovat, řídit a vyhodnocovat programy a výuku s hudebně-pohybovým zaměřením a je schopen reagovat na aktuální podmínky prostředí a požadavky svých žáků, studentů a klientů. Student umí připravit hudbu, pomůcky a náčiní pro realizaci výuky a programů hudebně-pohybové výchovy. Student zvládá základní manipulační dovednosti s náčiním, a to jak s tradičním (švihadlo, obruče, míče, stuhy, šátky, tyče), tak s netradičním (PET lahve, chrastící plechovky, čepice, hokejky atd.). Student se orientuje a zvládá základy vybraných tanečních stylů. Student umí vytyčit klíčové body techniky daného prvku či pohybu při cvičení s náčiním a u vybraných tanečních stylů, poskytnout zpětnou vazbu a aplikovat odpovídající metodickou řadu pro nácvik daného prvku, pohybu či dovednosti. Student umí vytvořit hudebně-pohybovou choreografii s hudebním doprovodem, jak bez náčiní, tak s využitím náčiní, a to jak pro jednotlivce, tak i celou skupinu. Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých kolegů. Poslední úprava: Kozáková Alena, PhDr., Ph.D. (03.04.2023)
|
|
||
|
Účast na přímé výuce 80%
Studium literatury.
Praxe
Nácvik a demonstrace sestavy s hudbou a s náčiním (ženy malý gymnastický míč, muži švihadlo).
Muži - předvedení a tvorba hudebně pohybové vazby se švihadlem - 10 taktů povinný obsah + 16 taktů libovolný (tzn. do konce hudební nahrávky)
Ženy - předvedení a tvorba hudebně pohybové vazby s míčem -20 taktů povinný obsah + 20 taktů libovolný (tzn. do konce hudební nahrávky)
Tvorba hudebně-pohybové choreografie ve skupině - praktická prezentace a účast na přehlídce pohybových skladeb UK FTVS.
Kreditní práce - názvoslovný popis vlastní volné tvorby hudebně-pohybové kompozice s náčiním (24 taktů).
Písemný test - ověření znalostí problematiky rytmické gymnastiky, tance a pohybové skladby. Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (14.11.2023)
|
|
||
|
Povinná:
NOVOTNÁ, V. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha 2020: Karolinum. ISBN 978-80-246-4599-5. NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0. CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-87647-00-4. KOS, B. Lidové a společenské tance. Praha: FTVS UK, 1973. (učební text)
Doporučená: MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. 222 s. ISBN 382-198-92. KOLEKTIV AUTORŮ. Gymnastika I. - opory pro bakalářské programy [online]. 2008. Dostupné z: http://www.ftvs.cuni.cz/elstudovna/index.php KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha: Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9. DRDÁCKÝ, F. Lidové tance. Praha: Olympia, 1983. 220 s. BONUŠ, J. Country tance. Praha: Dvorana, 1991. NOSÁL, Š. Choreografia ludového tanca. Bratislava: SPN, 1984. VELÍNSKÁ, E. Lidové tance. Praha: Ústřední škola ČOS, 1999. 105 s. Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (14.11.2023)
|
|
||
|
Okruhy otázek k testu:
1. Část pohybová skladba (PS) (samostudium a praxe výuka)
a) principy tvorby pohybové skladby
b) pohybová skladba a její přínos v oblasti TV
2. Část „Historická východiska rytmické gymnastiky“ (samostudium)
3. Část rytmická gymnastika (samostudium + praxe výuka)
Hudebně pohybové vztahy (př. metrická struktura, tempo hudby, dynamika, agogika, tektonika), výběr hudební předlohy
Manipulace s náčiním (typizované a netypizované)
4. Základní principy tvorby názvosloví s náčiním (samostudium a výuka)
a) principy tvorby
b) popis obrázků Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (14.11.2023)
|
|
||
|
Témata seminářů Rytmická gymnastika: 1. Historická východiska rytmické gymnastiky, významné osobnosti RG. Principy hudebně-pohybového souladu, základy gymnastické gramotnosti, pohybové školení. Tektonika. Bentleyův test hudebnosti. Rozcvičení s hudbou. Rytmická a koordinační cvičení. 2. Technika - způsob provedení pohybu. Pohyby vedené, švihem, vlnou. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky. 3. Hudebně-pohybová výchova. Základní pojmy. Metrum - osvojování si základních vztahů mezi pohybem a hudbou (jednoduché metro rytmické struktury). Tempo a jeho změny, agogika. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní pohybové školení. Rovnováha. 4. Rytmus v hudbě a rytmus v pohybu. Charakteristický rytmus. Rytmizace pohybu. Tečkovaný a osminový rytmus. Rytmické náčiní (tlukátka, tamburíny). Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní poskoky a skoky se svislým a šikmým stoupáním těžiště. 5. Dynamika v pohybu a v hudbě. Dynamické stupně. Dynamické změny (náhlé a postupné; crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: principy rotace, základní obraty. 6. Názvosloví cvičení s náčiním. Rozvoj manipulačních dovedností - malé míčky. 7. Názvosloví cvičení s náčiním - švihadlo. Technika a didaktika cvičení se švihadlem. 8. Hudebně pohybové vazby s využitím švihadla. 9. Názvosloví cvičení s náčiním - míč. Technika a didaktika cvičení s míčem. 10. Názvosloví cvičení s náčiním - obruč. Technika a didaktika cvičení s obručí. 11. Hudebně pohybové vazby s využitím obruče. 12. Názvosloví cvičení s náčiním - stuha. Technika a didaktika cvičení se stuhou. 13. Základy tvůrčí činnosti v RG. Pohybový motiv, etuda, pohybová skladba, tělovýchovné vystoupení. Hudebně-pohybová kompozice a její prezentace na veřejnosti - pohybové skladby v gymnastických sportech, Všesokolské slety, Světové gymnaestrády. Hudebně pohybové vazby s využitím závoje a stuhy. 14. Hodnocení pohybového projevu v RG. Vlastní tvůrčí činnost, hudebně-pohybová improvizace.
Témata seminářů Tance: 1. Taneční výchova. Základní taneční kroky. Didaktické zákonitosti při výuce tanečního pohybu. 2. České lidové tance, taneční kroky - polka, sousedská, řezanka, poskočný krok, obkročák (Švec, Boleslav, Manická, Jihočeská kolečka, Kalamajka, Šotyš, Polonéza, Mazurka, Rejdovák a Rejdovačka, Hulán, Čtyřpárová). 3. Moravské lidové tance, taneční kroky - valašský krok, lašská polka, odzemkové kroky (Dráteník, Pilky, Černá vlnka, Lašský mazur, Ondraš, Kopaničářský čardáš, Sedlácká, Čeladenský, Starodávný). 4. Country tance, taneční kroky - chůze, polka, swing (Zuzana, Nine pine, Virginia reel). 5. Tance jiných národů - Řecké, Moldavské, Makedonské, Španělské. 6. Moderní taneční techniky - kontrakce, relees, brush, triplets, obraty a základní skoky, drobné pohybové vazby 7. Společenské tance - základní kroky a figury pro Standardní a Latinskoamerické tance. Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (05.12.2018)
|
|
||
|
Studijní opory jsou dostupné:
na webových stránkách katedry gymnastiky a úpolových sportů v záložce Informace pro studenty, sekce Gymnastika. Odkaz: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2761.html
v aplikaci MS Teams ve studijní třídě s názvem FTVS_Rytmická gymnastika a tanec PGYM133, PGYM133K v záložce Soubory. Odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a83b8be664b2c4f5ea0b5d11deba80c70%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=385fc6ba-43a3-40c8-9aad-5d84fceeb7f8&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Případná hybridní výuka probíhá přes MS Teams. Název studijní skupiny FTVS_Rytmická gymnastika a tanec PGYM133, PGYM133K; kód pro připojení: 8khd1s7 Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (14.11.2023)
|