PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - PFYZ177
Anglický název: Basics of Special Pedagogy
Zajišťuje: Fyzioterapie (51-500400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Je záměnnost pro: PPPD177
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)
Vstupní kurz uvádějící do problematiky speciální pedagogiky. Cílem kurzu je nejen vysvětlit základy tohoto vědního oboru, ale i motivovat pro jeho případné další studium.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)

1. RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. A KOL.: Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc: UP

v Olomouci 2003.

2. TITZL, B.: Postižený člověk ve společnosti. 1. vyd. Praha: UK-PedF 2000.

Pozn.: Ke každému tématu bude v průběhu kurzu uvedena literatura doporučená.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)

Požadavky na zápočet:

  • zápočet - písemná prace.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)

1. Speciální pedagogika jako vědní obor. Formování jejího současného paradigmatu.

2. Speciálně pedagogické principy a metody.

3. Cílové skupiny tradiční a současné.

4. Člověk postižený, člověk s postižením, znevýhodněný člověk.

5. Komprehenzivní rehabilitační péče a pohyb po ose ?defekt, porucha - disabilita - handicap - speciální potřeba.

6. Výchovné styly a činitelé působící ve výchově znevýhodněných osob.

7. Způsoby vyrovnávání se s důsledky postižení.

8. Reflexe vztahu společnosti ke znevýhodněným osobám v dějinném kontextu.

9. Vznik, vývoj a současná podoba speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby.

10. Mezinárodní trendy a nejdůležitější právní normy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob.

11. Významné osobnosti a priority české speciální pedagogiky. Osobnost speciálního pedagoga.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK