PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klinická psychologie - PFYZ109
Anglický název: Clinical Psychology
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Hana Fechtnerová
Vyučující: Mgr. Hana Fechtnerová
Prerekvizity : PFYZ002
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (20.07.2019)
Předmět navazuje na předmět „Obecná psychologie“ v 1. ročníku studia. Cílem výuky je získat přehled v oboru klinická psychologie, především však znalosti v tématech klinické psychologie, která souvisejí s prací fyzioterapeuta.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (19.09.2020)

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvováni:

  • prokazuje znalosti psychologických poruch
  • prokazuje znalosti o principech léčby, kterou provádí klinický psycholog u osob s psychickými poruchami ke zlepšení každodenního života lidí
  • prokazuje znalosti o základní roli stresu a o tom, jak ovlivňuje jedince po psychické a fyzické stránce
  • prokazuje orientaci v obecnějších problémech a teoriích týkajících se osobnosti a inteligence

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

BENNETT, P. Abnormal and clinical psychology: An introductory textbook. McGraw-Hill Education (UK), 2011.

CASTONGUAY, L.G., Oltmanns T.F. Psychopatology. From science to clinical practice. New York: The Guilford Press, 2013. ISBN 978-1-4625-2881-3.

MYERS, D. G. Psychology. New York: Worth Publishers, 2013.

NOLEN-HOEKSEMA, S. N., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., LUTZ, C. Atkinson and Hilgard's Introduction to Psychology. Cengage Learning, 2014.

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, M. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-216-9.

WORTMAN, C. B., LOFTUS, E. F., WEAVER, C. Psychology. New York: McGraw Hill, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (05.09.2019)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování seminární práce na zadané téma

Požadavky na zkoušku:

  • ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (20.07.2019)

Přednášky:

1. Klinická psychologie - vymezení oboru, předmět činnosti, psychologie nemocného

2. Stres, zvládání stresu, management stresu

3. Schizofrenie a schizofrenní poruchy

4. Afektivní poruchy

5. Poruchy osobnosti

6. Agrese a její význam v klinické psychologii, autoagresivní chování

7. Úzkostné poruchy

8. Adiktologie

9. Domácí násilí, syndrom CAN

10. Psychogenní poruchy příjmu potravy, využití fyzioterapeutických metod v terapii PPPP

11-12. Psychosomatika

13. Poruchy učení a chování, problematika školní zralosti

14. Specifika psychopatologie v dětském věku a ve stáří

Studijní opory
Poslední úprava: Renáta Jandová (20.07.2023)

Studijní opory:

Moodle2: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3549

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK