Poslední úprava: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (01.11.2023)
Cílem předmětu je seznámit s reakcemi lidského organismu na zátěž a s adaptačními procesy probíhajícími v
organismu v souvislosti s tréninkovým zatížením, se speciálním zřetelem na poroblematiku osob se speciálními potřebami.
Znalosti:
Student získá znalosti o biologickém základu tělesné zdatnosti, adaptaci na pohybové zatížení a genetické podmíněnosti adaptací, je seznámen s projevy adaptací na buněčné úrovni, s principy energetického metabolismu a metabolickou charakteristikou zatížení dle intenzity metabolismu a doby trvání a vlivem histochemického složení kosterního svalu na energetiku svalové práce. Student získá znalosti o homeostatických, transportních a regulačních mechanismech při pohybovém zatížení, o aplikacích fyziologických principů v tréninku, o fyziologických aspektech zatěžování v ontogenezi i u specifických skupin populace, o vnitřních a vnějších faktorech ovlivňujících výkonnost jedince, o zdravotním významu pohybové aktivity a je seznámen s principy základních vyšetření ve fyziologii zátěže, se speciálním zřetelem na problematiku zatěžování osob se speciálními potřebami.
Dovednosti:
Student dovede definovat základní principy fyziologie tělesné zátěže a adaptací aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky, se speciálním zřetelem na problematiku zatěžování osob se speciálními potřebami.
Kompetence:
Student je kompetentní využít získaných znalostí z fyziologie tělesné zátěže a adaptací pro jejich aplikaci a propojení s následnými předměty jako je sportovní trénink a sportovní specializace, používat osvojené informace v každodenní praxi a aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky, se speciálním zřetelem na problematiku zatěžování osob se speciálními potřebami.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
The aim of the subject is to familiarize with the reactions of the human organism to stress and with the adaptation processes taking place in
organism in connection with the training load, with special attention to the problem of people with special needs.
Knowledge:
The student acquires knowledge of the biological basis of physical fitness, adaptation to movement load and genetic conditioning of adaptation, is introduced to the manifestations of adaptation at the cellular level, the principles of energy metabolism and the metabolic characteristics of load according to the intensity of metabolism and duration and the influence of the histochemical composition of skeletal muscle on the energetics of muscle work. The student acquires knowledge about homeostatic, transport and regulatory mechanisms during movement load, about applications of physiological principles in training, about physiological aspects of loading in ontogeny and in specific population groups, about internal and external factors influencing the performance of an individual, about the health significance of physical activity and is introduced to principles of basic examinations in exercise physiology, with special attention to the issue of exercise for people with special needs.
Skills:
The student will be able to define the basic principles of the physiology of body load and adaptation, apply knowledge of the physiology of body load and adaptation to training, use diagnostic procedures of the physiology of body load and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify the differences in physiological reactions and adaptations in individual groups of the population, independently carry out and evaluate simple functional tests, with special attention to the problem of loading people with special needs.
Competence:
The student is competent to use the acquired knowledge of the physiology of body load and adaptations for their application and connection with subsequent subjects such as sports training and sports specialization, to use the acquired information in everyday practice and to apply knowledge of the physiology of body load and adaptations in training, to use diagnostic procedures of body physiology loads and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify the differences in physiological reactions and adaptations in individual population groups, independently perform and evaluate simple functional tests, with special attention to the issue of loads for people with special needs.