|
|
|
||
Předmět Psychologie poskytuje studentům základní orientaci v rozsáhlé oblasti psychologického poznání. Představuje základní poznatky z obecné psychologie, psychologie osobnosti a psychologii sportu. Zabývá se aplikací psychologických poznatků do oblasti sportu, zejména vztahy mezi psychikou a pohybovou aktivitou. Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (01.12.2023)
|
|
||
Obecné cíle předmětu: - cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v rozsáhlé oblasti psychologického poznání - seznámit studenty se základními poznatky z obecné psychologie, psychologie osobnosti a psychologie sportu, se současnými přístupy, koncepty a metodami psychologie a a jejich aplikací v kontextu sportu - vybavit studenta příslušnými teoretickými znalostmi a kompetencemi, jež zúročí ve svém osobním i profesním životě Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen: - charakterizovat obecnou psychologii jako základní psychologickou disciplínou a popsat její vazby na ostatní obory, zejména psychologii sportu - objasnit význam studia psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání - formulovat základní poznatky z obecné psychologie, psychologie osobnosti a psychologie sportu založené na různých psychologických přístupech a paradigmatech, vzájemně je porovnat a mít kritický přístup k nim - orientovat se v normálním průběhu psychických procesů a stavů a jejich možných změnách - analyzovat vlastní osobnost, temperament, inteligenci, psychické procesy a stavy - vysvětlit, jak může psychologie přispívat k pozitivní změně osobnosti - vysvětlit význam psychologické přípravy a jejích principů pro (sportovní) výkon - aplikovat psychologické poznatky a principy psychologické přípravy do praxe, používat je v trenérské, pedagogické či lektorské činnosti, zejména se zaměřením na vztahy mezi psychikou a pohybovou aktivitou - zhodnotit, vybrat a používat různé techniky a strategie pro autoregulaci a regulaci psychických stavů - aplikovat získané psychologické poznatky a kompetence do osobního i profesního života Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (01.12.2023)
|
|
||
Doporučená literatura I. HARBICHOVÁ, I. (2023). Motivace ve sportu: vztah ke globální sebeúctě a tělesnému sebevnímání. Praha: Karolinum. 144 s. ISBN: 978-80-246-5293-1. NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 2013. 660 s. ISBN 978-80-7439-056-2. NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál. 888 s. ISBN 978-80-262-0083-3. PLHÁKOVÁ, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3. SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. (2020). Psychologie sportu. Praha: Karolinum. 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9. TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. (2012). Psychologie sportu. Praha: Grada. ISBN978-80-247-3923-651. VÁGNEROVÁ, M. (2007). Úvod do psychologie. Praha: Karolinum. 358 s. ISBN: 80-246-0841-3.
Doporučená literatura II. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN: 80-7178-463-X. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0. MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2007. 274 s. ISBN 978-80-246-1304-8. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. 620 s. ISBN: 9788020016805. SLEPIČKA, P., MUDRÁK J., SLEPIČKOVÁ. I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Karolinum, 2015. 164 s. ISBN 978-80-246-3110-3. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. 640 s. ISBN: 978-80-7367-638-4. HARDY, L., JONES, G., GOULD, D. Understanding psychological preparation for sport. New York: Wiley, 2003. MURPHY, S. The Sport Psychologist´s Handbook. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2005. WEINBERG, R. S., GOULD, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2011. Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (01.12.2023)
|
|
||
1. Psychologie – předmět a cíle studia, dějiny psychologie, vybrané psychologické směry 2. Vědomí, vnímání, pozornost, diagnostika pozornosti 3. Paměť, teorie zapomínání, diagnostika paměti 4. Emoce, motivace, sebedeterminace 5. Osobnost, různé přístupy ke studiu osobnosti, diagnostika osobnosti 6. Inteligence, diagnostika inteligence 7. Psychologie sportu – předmět a cíle studia, principy psychologické přípravy ve sportu 8. Pohyb, psychika, výkon, psychologická analýza sportovní činnosti 9. Teoretické modely stresu, klasifikace stresu, diagnostika stresu 10. Regulace a autoregulace psychických stavů Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (02.12.2023)
|