PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociokognitivní přístupy k učení a jejich aplikace při koncepci výuky - OPNZ1Q035B
Anglický název: Sociocognitive approaches to learning and their application in the conception of teaching
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace
Předmět učí studenty dívat se na proces učení jako na nástroj celkového kognitivního rozvoje dítěte, v němž klíčovou úlohu hrají multidimenzionální sociální interakce: žák-učitel, žák-žák, žák-společnost. Konkrétní témata: viz sekce SYLLABUS. Cíle: 1) osvojit si principy sociokognitivních přístupů v pohledu na povahu a průběh učebního procesu, 2) aplikovat osvojené teoretické principy do přípravy modelové vyučovací hodiny. Forma výuky: přednáškové části, skupinové/individuální aktivity, práce s videm, práce s didaktickými materiály, práce s odbornými texty.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Literatura

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet.

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení.

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. 

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

YVES, B. Soudobé teorie vzdělávání.

Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Požadavky ke zkoušce
Individuální semestrální práce: návrh vyučovací hodiny v souladu s principy tzv. ‚zprostředkovaného učení‘.
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Sylabus

Tématické bloky:

  • Úvod: 
    • Vztah učení a kognice
    • Piagetova konstruktivistická koncepce kognitivního vývoje
    • Kritický pohled a nástin podoby sociálního pohledu na kognitivní vývoj
  • Vygotského kulturně-historická perspektiva v psychologii 
  • Brunerův sociálně konstruktivistický přístup
  • Feuersteinův koncept zprostředkovaného učení
  • Krátké seznámení s dalšími vybranými sociokognitivními koncepcemi učení:
    • Bandurova teorie sociálního učení
    • Koncept sociokognitivního konfliktu Perret-Clermontové, Mugnyho, Doise 
    • Teorie kontextualizovaného učení školy v Palo Alto 
    • Metoda kooperativního učení/vyučování inspirované Freinetem
  • Shrnutí, porovnání a kritické zhodnocení sociokognitivních přístupů

Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Studijní opory

Opory (přednášky a materiály) budou k dispozici v univerzitní aplikaci Moodle - link bude zaslán zapsaným studentům.

Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK