PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí - OPNZ1Q027B
Anglický název: Mediated learning and cognitive development
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení. Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina. Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje.
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (11.01.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 87,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných úkolů; vzájemná reflexe 
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
Literatura

BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306.  (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf)

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017.

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991.

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009.

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008.

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.11.2019)
Požadavky ke zkoušce
  • 80% prezence (diskuse a skupinové aktivity)
  • individuální seminární práce písemná: vypracování přípravy vyučovací hodiny v souladu s principy zprostředkovaného učení
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
Sylabus

Obsahová struktura kurzu:
1.    Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi.
2.    Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení;  zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení
3.    Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí.
4.    Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence.
5.    Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie.
6.    Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina
7.    Klíčové, kriteriální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce.
8.    Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce.
9.    Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se.
10.  Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi.


Témata:

Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí

Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti

Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák

Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele

Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy

Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi

 

STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

 

Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".

Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
Studijní opory

kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU"

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (11.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK