|
|
|
||
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení.
Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina.
Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje.
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306. (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf) FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H., FEUERSTEIN, L.S. BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017. KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991. MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009. MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008. VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje) Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.11.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Obsahová struktura kurzu:
Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi
STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864
Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU". Poslední úprava: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864 Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU" Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (11.01.2024)
|