|
|
|
||
Předmět navazuje na Pedagogickou a školní psychologii, kde byly zmíněny základní teoretické aspekty (definice, klinické projevy, legislativa ve vztahu k poskytování podpůrných opatření) problematiky specifických poruch učení a chování. Navazující předmět prohlubuje tyto poznatky, zejména ve vztahu ke konkrétním přístupům k žákům s těmito problémy na 2.stupni ZŠ a SŠ.
Témata:
1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ)
2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán
3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory
4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory
5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory
6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech
7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán
8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy
9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště)
10. Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1 MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. AUGER, M-T.; BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Praha: D+H, 2007. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672- 3. PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ŠTÍPEK, P. Dítě na zabití. Praha: Portál, 2011. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004. Vyhláška č. 72/2005 Sb., dostupné z https://www.msmt.cz/file/43482 Legislativa pro vzdělávání žáků se SVP, vyhláška č. 606/2020 - https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-606 Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (09.05.2024)
|
|
||
Tematický sylabus kurzu: 1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ) 2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán 3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory 4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory 5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory 6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech 7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán 8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy 9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště) 10, Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Pro nepřímé formy výuky slouží kurz v Moodle, na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8538 Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (12.12.2019)
|