|
|
|
||
Cíle kurzu:
Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči.
V rámci kurzu se studenti seznámí s různými formami komunikace učitele s rodiči - hromadnými i individuálními, poznají jejich účel, hlavně vlastnosti i kritická místa v kontextu vlastních cílů
Využijeme dvě videa. Na prvním uvidíme nečekané setkání učitele s matkou žáka a budeme hledat různé "chyby" a dobrá řešení situace a přenos poznatků do dalších školních situací komunikace s rodiči.
Na druhém videu, které zachytilo třídní schůzku, budeme vyhledávat a analyzovat různé aspekty setkání s rodiči, navrhneme opory pro realizaci společných setkání (třídní schůzky především).
Vyzkoušíme průběžně některé komunikační techniky, které pomáhají dobře vést práci s rodiči a zvládat případné nepříjemné situace. Studenti také navrhnou aplikaci těchto technik na konkrétní situace, navržená řešení budeme společně diskutovat.
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
|
|
||
Celková časová zátěž 120; přímá výuka/cvičení 24; příprava na cvičení 80; seminární práce 16. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na cvičení, společná diskuse. Malé písemné úkoly (několik řádek - odstavec), které budou sloužit jako podněty pro práci v semináři.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004. RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151. RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2020. ROLLNICK, Stephen a kol. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017. https://robertcapek.cz/wp-content/uploads/2021/10/Nove-tridni-schuzky.pdf Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
|
|
||
Sylabus kurzu 1. Cíle práce s rodiči 2. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla - Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů) - Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media) Vs. - Hromadné kontakty - Individuální a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace Popis a analýza videa b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa c) Individuální kontakty Popis a analýza videa 3. Pravidla komunikace s rodiči 5. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
|
|
||
kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2348 Více budeme používat Padlet. Link všichni zapsaní studenti dostanou. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
|
|
||
Výsledky učení odpovídají cílům kurzu: Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči. Reflektovat vlastní zkušenost z výukové praxe ve škole, diskutovat konkrétní situace, role aktérů, jejich motivace a možnosti tyto situace rozvíjet nebo měnit. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|