PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Příčiny, projevy a prevence rizikového chování - OPNZ1Q014B
Anglický název: Causes, symptoms and prevention of risky behavior
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Cílem kurzu je podpora rozvoje odborných kompetencí, znalostí, dovedností budoucích pedagogů v oblasti specifické školské primární prevence rizikového chování tak, aby je studenti mohli efektivně využít při své následné pedagogické práci s jednotlivci I se školní třídou. Účastníci kurzu budou umět identifikovat příčiny i hlavní projevy jednotlivých oblastí rizikového chování, dokáží navrhnout preventivní opatření v oblasti podpory minimalizace projevů rizikového chování, budou se orientovat v efektivních preventivních programech rizikového chování, udělají si přehled I o možnostech externí spolupráce.
Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Cíl předmětu

Cílem povinně volitelného kurzu pro studenty učitelství je zaměřit se na oblast rizikového, poruchového a problémového chování dětí a dospívajících. Soustředit se bude především na problémy objevující se v době školní docházky. Studenti budou vedeni k uvažování o pedagogicko-psychologických souvislostech a úloze školy při prevenci a řešení problémového chování u dětí ve škole. S tím souvisí i seznámení se se širším systémem péče, úloze jednotlivých institucí (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, dětská psychiatrie, oddělení péče o rodinu a děti, oddělení sociální prevence, neziskový sektor atd.), jejich vzájemné propojenosti a návazností na školu.

Cílem kurzu je také prakticky nahlédnout některé oblasti prevence rizikového chování s využitím konkrétních aktivit, nácviků a technik. 

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Deskriptory

Předmět je ohodnocen 2 kredity, které představují přibližně 60 hodin studentské práce.

Ta zahrnuje přímou výuku, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury.

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky získání zápočtu:

  • docházka na semináře, max. 1 omluvená absence (ze 4 plánovaných setkání)
  • aktivní účast na seminářích
  • závěrečný didaktický test, termíny budou zveřejněné v SISu
Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Literatura

BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., & LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016.
BLINKA, L. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015.
KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015.
KALINA, K. Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing, 2013.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
MILLEROVÁ, G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., BARTÁK, M., BÁRTÍK, P., et al. Prevence rizikového chování ve školství (Druhé, přepracované a doplněné vydání). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015.
SOUKUP, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2014.
TITMANOVÁ, M. Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.
VANÍČKOVÁ, E. Zdravotně rizikové chování mládeže v Česku. Informace České Geografické Společnosti, 35(1), 60-63, 2016.
ŽENATOVÁ, Z. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: RAABE, 2018.

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Sylabus
  1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce
  2. Definování základních pojmů v oblasti rizikového chování
  3. Mutlifaktoriální etiologie rizikového chování - systemický přístup
  4. Reflexe příčin a dopadů rizikového chování žáků a studentů - rizikové a protektivní faktory
  5. Představení hlavních oblastí rizikového chování v kontextu školy a jejich projevy
  6. Prevence rizikového chování a její formy, úrovně
  7. Efektivita primární prevence, evaluace preventivních programů
  8. Legislativní podpora v oblasti rizikového chování
  9. Možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování
  10. Spolupráce školy se sítí dalších organizací - státního i neziskového sektoru
  11. Příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování
  12. Diskuze, dotazy, modelové situace
Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Studijní opory

kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7849

Zápis pro roli studenta nevyžaduje heslo.

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Výsledky učení

● Vymezí možnosti výchovně vzdělávacích postupů všech vyučujících v oblasti primární prevence. Specifikuje prostor v kurikulu (RVP/ŠVP), který se nabízí pro realizaci nespecifické primární prevence.

● Vymezí úlohu pravidel a školního řádu v primární prevenci rizikového chování.

● Uvede zaměření a kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště ve vztahu k primární prevenci rizikového chování, charakterizujte realizované postupy k zajištění primární prevence ve školách. Popište model spolupráce s třídními a ostatními vyučujícími.

● Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé, zvláště učitelé 2. st. ZŠ a učitelé středních škol v praxi setkávají.

● Popíše možné intervence a řešení situace u žáka s projevy nespecifických poruch chování (nástroje školy, postup výchovných opatření, individuální výchovný plán, spolupráce s externími institucemi – OSPOD, SVP aj.), včetně krizových plánů školy.

● Uvede možnosti a formy spolupráce s aktéry mimo školu v podpoře zdravého vývoje žáků a prevence rizikových jevů, podobně jako při řešení problémového chování (pedagogicko-psychologická poradna, SVP ad.)

● Definuje základních pojmy v oblasti prevence rizikového chování (např. primární, sekunární, terciární, všeobecná, selektivní, indikovaná prevence rizikového chování)

● Definuje pojem mutlifaktoriální etiologie rizikového chování a význam systemického přístupu pro prevenci

● Uvede rizikové a protektivní faktory na straně žáka, rodiny, školy apod.

● Popíše charakteristiky efektivní primární prevence a možnosti evaluace preventivních programů

● Uvede legislativní podpora v oblasti rizikového chování vč. metodických pokynů MŠMT

● Uvede možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování

● Uvede příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování 

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK