Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět poskytuje základní orientaci v psychologických koncepcích nadání a inteligence, zdůrazňuje důležitost vnímání individuality žáka a jeho diagnostiku. Speciálně-pedagogické hledisko objasňuje možnosti podpůrných opatření ve škole v rámci společného vzdělávání. Didaktická perspektiva přináší metody práce s nadanými žáky v rámci běžné třídy. Dále jsou představeny odborné soutěže a mimoškolní a volnočasové aktivity, zaměřené na rozvoj nadání.
1. Základy problematiky nadání a nadaných – pojmy, teorie 1inteligence a nadání
2. Charakteristika nadaných
3. Emočně-sociální charakteristiky nadaných a mýty, které se o této šíří ve společnosti
4. Rodina a volný čas nadaných, možné problémy a jak jim předcházet
5. Typy nadaných dětí
6. Identifikace nadaných – proč?, v jakém věku (kdy?) a jak?
7. Identifikace nadaných – metody použitelné ve školním prostředí
8. Nadané děti ve škole – specifika výuky nadaného dítěte
9. Vhodné organizační formy práce s heterogenní skupinou. Individualizace a personalizace výuky, vrstevnaté učební úlohy, základní a rozšiřující učivo.
10. Motivace a motivování nadaných dětí
11. Situace v ČR, legislativa, IVP, možnosti edukace nadaného žáka v našem prostředí
12. Informační zdroje a portály zabývající se problematikou nadání
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Co je nadání? Studující...
napíší a diskutují minimálně 5 stereotypů o nadaných dětech
analyzují rozdíly v Renzulliho a Mönksovu modelu nadání
diskutují proces vývoje v Gagného diferenciovaném modelu nadání
Charakteristiky nadaných dětí
Studující...
popíší specifika nadaných dětí v oblasti sociálně-emoční, intelektové, kreativní a řečové
popíší rozdíly ve hře nadaných dětí
Nadání jako schopnosti
Studující...
popíší nadaného žáka z hlediska vyhlášky č. 73/2005 Sb., rozliší nadané a mimořádně nadané žáky
analyzují podobnosti a rozdíly v nadání v různých teoriích mnohočetné inteligence (Sternberg, Gardner)
Proces identifikace nadání
Studující...
posuzují rozdíly v psychologické a pedagogické identifikaci nadání; u každého typu uvede minimálně 3 identifikační způsoby, popíše jejich pozitiva a negativa, argumentuje vhodnost užití vybraných identifikačních způsobu ve svém oboru
vysvětlí proces identifikace nadání za použití pojmů: nominace, screening, diagnostika a návazná opatření
popíší 5 oblastí, které lze při identifikaci nadání pozorovat, diskutuje nejvhodnější oblast pro svůj obor
uvedou minimálně 1 dotazník a 1 didaktický test vhodný pro identifikaci nadání, svůj výběr zdůvodní
Vzdělávání nadaných žáků a žákyň
Studující...
popíší 5 typů programů pro nadané žáky (akcelerace, rozšiřování výuky, vytváření zvláštních skupin, využití mentora, poradenství (vytváření IVP)), zhodnotí pozitiva a negativa zmíněných programů
popíší 20 principů vzdělávání nadaných žáků
vytvoří plán hodiny (nebo úkol) pro nadané žáky/žákyně ve svém oboru. V tomto úkolu je zapotřebí popsat cíl(e), časovou dotaci, potřebné pomůcky, jednotlivé kroky.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (07.01.2024)
CIHELKOVÁ, J. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017.
FARAH, J. N. Successful Classroom Management for Gifted and Twice-Exceptional Students: Professional Learning Modules. Prufrock Press, 2018.
FOGARTY, R., KERNS, G. M., PETE, B. M. Unlocking student talent: the new science of developing expertise. New York, NY: Teachers College Press, 2018.
FREEEMAN, Y. S., FREEMAN, D. E., RAMIRÉZ, R. Diverse learners in the mainstream classroom: strategies for supporting all students across content areas, English language learners, students with disabilities, gifted/talented students. Portsmouth, NH: Heinemann, 2008.
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009.
MILLER, A. Drama nadaného dítěte aneb Hledání pravého Já (Přeprac. a rozš. vyd). Praha: Triton, 2012.
MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Studující získají atest na základně pravidelného plnění úkolů v e-learningu.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (18.10.2023)