PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vybrané osobnosti pedagogického myšlení - OPNZ1P009B
Anglický název: Selected Representants of Educational Thinking
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 31 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace -
Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce. Cílem předmětu je poskytnout posluchačům příležitost lépe porozumět významným postavám pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.12.2023)
Cíl předmětu

Studujující rozumí významu historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení. Dokáže pojmenovat přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi a analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou absolvování předmětu je

  • průběžné plnění zadávaných úkolů
  • aktivní účast na výuce
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu pro udělení zápočtu a jeho obhájení
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literatura

CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Výbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN.

CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovy. Galerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem.

CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

ZICHA, Zbyněk (2014). Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Edice z dějin pedagogiky.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.12.2023)
Sylabus

Tematické okruhy:

1. Významní představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana.

2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais).

3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku.

4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství.

5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi.

6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg.

7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda.

8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století.

9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Studijní opory

Kurz je podpořen studijní oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15112

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.01.2024)
Výsledky učení

Studujující

  • vysvětlí význam historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení;
  • pojmenuje přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi;
  • analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi;
  • porovnává odlišné, avšak srovnatelné názory vybraných myslitelů a diskutuje kontext vzniku komparovaných názorů;
  • vyjadřuje a zdůvodňuje své názory na vybrané jevy z oblasti výchovy a vzdělávání a reflektuje podmíněnost svých názorů.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK