|
|
|
||
Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce. Cílem předmětu je poskytnout posluchačům příležitost lépe porozumět významným postavám pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.12.2023)
|
|
||
Studujující rozumí významu historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení. Dokáže pojmenovat přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi a analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Podmínkou absolvování předmětu je
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Výbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN. CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN. CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovy. Galerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem. CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro. CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola. POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN. ZICHA, Zbyněk (2014). Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Edice z dějin pedagogiky. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.12.2023)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Významní představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana. 2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais). 3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku. 4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství. 5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi. 6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg. 7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda. 8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století. 9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Kurz je podpořen studijní oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15112 Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.01.2024)
|
|
||
Studujující
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|