PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence školního násilí a šikanování - OPNZ1P006B
Anglický název: Prevention of Violence and Bullying in Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 55 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace -
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jejich existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Problematika je také zacílena na orientaci v oblasti institucionálních forem pomoci.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Cíle předmětu:

  1. Studující charakterizuje možné příčiny vzniku násilí a šikany v dětských kolektivech.
  2. Analyzuje modelové situace, prokáže znalost strategií odhalování šikany a navrhne vhodný postup řešení šikany v dětských kolektivech. Rozpozná a popíše rizika dopadů na hlavní aktéry šikanovaní i celý kolektiv.
  3. Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.

 



Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 60
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky:
Cvičení: 12 hodin
Praxe:
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky t
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)  
Plnění předmětu  
Seminární práce
Příprava na zápočet 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinné literatury, které bude na seminářích reflektováno. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích (75%)
  • dle zadaných instrukcí v Moodle analyzovat, posoudit a navrhnout řešení kazuistiky šikanování. Zpracování kazuistiky ověřuje splnění výsledků učení předmětu s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování.
  • Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura


BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I.(2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.

BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. (2001).  Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016).  Praha: Grada.

KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005).  Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha: Portál.

RICHTEROVÁ, Magdalena, Michal ZVÍROTSKÝ a Stanislav BENDL. Šikana v otázkách a odpovědích. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 

SPURNÝ, J. (1996). Psychologie násilí. Praha: Eurounion.

WEBSTER-DOYLE, T. (2005).  Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: Pragma.

ZVÍROTSKÝ, Michal, Stanislav BENDL a Magdalena RICHTEROVÁ. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021.

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (17.01.2024)
Sylabus -

1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.

2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.

3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.

4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.

5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.

6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.

7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.

8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.

9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.

10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16321

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.10.2024)
Výsledky učení -

Oblast diagnostika a možnosti řešení

Studující

  • na příkladu rozliší dle základních znaků šikanování od jiného rizikového chování,
  • navrhne možnosti postupu řešení šikany v dětském kolektivu, argumentuje výběr postupu,
  • porovná odlišnosti v postupu objasňování šikanování v jeho různých stadiích. 

Kompetence k řešení šikanování ve školním prostředí

studující

  • konkretizuje možnosti a limity intervence při řešení šikany pro učitele, školní poradenské pracoviště a další instituce,
  • navrhne a popíše postup práce se třídou, ve které se šikana vyskytla,
  • navrhne a argumentuje postup řešení šikany se zákonnými zástupci šikanovaného, šikanujícího a celého třídního kolektivu.

Oblast prevence

studující

  • objasní a zdůvodní nutnost prevence násilí a šikanování (nejen ve školním prostředí),
  • argumentuje proces utváření krizového plánu řešení šikany ve škole.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK