PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s reflexí - OPNZ1P003A
Anglický název: Pedagogical and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 204 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Ing. Lucie Černá
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Diana Dvořáková
Mgr. Gabriela Dymešová
PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jirková
PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Mgr. Petr Mácha
Mgr. Marcela Macháčková
Mgr. Pavlína Martenková
PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
PhDr. František Prokop
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Mgr. Lucie Sušická
doc. PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
PhDr. Marcel Šuslík
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Korekvizity : OPNZ1P001A
Záměnnost : OKNZ1P003A
Je prerekvizitou pro: OPNZ1Q011B, OPNZ1Q035B, OPNZ1Q013B, OPNZ1Q014B, OPNZ1Q015B, OPNZ1Q016B, OPNZ1Q017B, OPNZ1Q018B, OPNZ1Q019B, OPNZ1Q020B, OPNZ1Q026B, OPNZ1Q027B, OPNZ1Q028B, OPNZ1Q029B, OPNZ1Q030B, OPNZ1Q033B, OPNZ1Q034B, OPNZ1Q012B
Je záměnnost pro: OKNZ1P003A
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Především se soustředí na interakce učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu a související nevýukové činnosti. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány obecné pedagogické a psychologické aspekty výuky podle zadání úkolů pro portfolio z praxe.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Cíl předmětu -

Cíle předmětu:

  1. Studující charakterizuje specifické činnosti vyučujících, které přesahují vlastní práci ve výuce, porovná je se zákonným vymezením a jejich reálným naplňováním v konkrétní škole, včetně systému podpory.
  2. Prokáže znalosti řešení běžných rizik ve škole a postupů vyučujících v případě mimořádných událostí.
  3. Analyzuje pozorované výchovně-vzdělávací situace z psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické perspektivy, diskutuje ve skupině a s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby jejich řešení.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 14 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na praxi, 100% účast,
  • absolvování náslechů a reflexí,
  • plnění úkolů zadaných vyučujícími praxe (viz. Moodle)
  • zpracování Portfolia z pedagogicko-psychologické praxe.

 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Literatura

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (Ed., 2008). Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce Portfoliem z pedagogicko-psychologické praxe (v Moodle)

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci, Brno: Paido, 2005

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ J. Komunikace ve škole, Brno: Masarykova univerzita, 1995

MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi, Praha: Graha, 2003

Rosenberg, Marshall B. (2023). Nenásilná komunikace ve škole. Portál. 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Sylabus -

Tematické okruhy portfolia:

  • Pedagogická komunikace v procesu výuky.
  • Pedagogická práce vyučujících se zaměřením na vybrané aspekty (vedení třídy, práce s žáky s SVP a OMJ, prevence rizikovécho chování, školní poradenské pracoviště).


Aktivity studentů ve škole:
1. zaměřené náslechy vyučovacích hodin (komunikace a strategie výuky)
2. analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy
3. analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky
4. tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava prezentace volitelného tématu
5. zpracování portfolia z praxe, které může být využito u státní závěrečné zkoušky

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Studijní opory

Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2259

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Výsledky učení

Výsledky učení v tematických oblastech (Studující ...):

Komunikace v kontextu školy a třídy

  • Zaznamená procesy pedagogické komunikace, rozlišuje pozorované jevy a interpretace, propojuje komunikaci
  • Charakterizuje principy pedagogické komunikace.
  • Navrhne postupy pro aktivizaci komunikace provázející učení.
  • Vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.
  • Uvede příklady komunikace podporující utváření bezpečného prostředí ve srovnání s komunikací ohrožující bezpečné klima třídy.
  • Konkretizuje jednotlivé složky komunikace školy s rodiči a jejich formu. 

Primární prevence rizikového chování

  • Popíše výchovně vzdělávací postupy učitele v oblasti primární prevence rizikového chování ve škole, vysvětlí propojení těchto postupů s výukou dle RVP/ŠVP.
  • Na konkrétním příkladu vysvětlí motivaci učitele k prevenci rizikového chování.
  • Zdůvodní potřebu a limity pravidel, včetně školního řádu, v souvislosti s projevy rizikového chování.
  • Na předložených rizikových situacích prokáže orientaci v jejich řešení a ve volbě kázeňských opatření.

Třídní učitel

  • Konkretizuje požadavky na třídního učitele v legislativním rámci, popíše specifické činnosti třídního učitele (administrativa, třídnické hodiny, prevence rizikového chování).
  • Objasní a zdůvodní spolupráci třídního učitele se školním poradenským pracovištěm, zákonnými zástupci, vedením školy, ostatními učiteli/asistenty pedagoga.
  • Vysvětlí a zdůvodní důležitost pozitivního klimatu školy/třídy pro proces učení, prevenci rizikového chování, uvede příklady tvorby pozitivního klimatu třídy/školy.

Školní poradenské pracoviště

  • Popíše a vysvětlí složky školního poradenského pracoviště (v základním a rozšířeném modelu) a jejich úlohu při práci se žáky, zákonnými zástupci a školským poradenským zařízením.
  • Uvede a argumentuje možnosti využití povinné dokumentace související se ŠPP.
  • Na pozorovaném příkladu navrhne možnosti a limity spolupráce s jednotlivými členy ŠPP.

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Charakterizuje žáka s SVP (žák nadaný, žák s OMJ, žák se specifickými poruchami učení a chování).
  • Porovná odlišnosti v přístupech učitele k běžným žákům a žákům se SVP ve výuce.
  • Navrhne možnosti práce se žákem v 1. stupni podpůrných opatření.
  • Popíše postup práce se žákem ve 2. a vyšších stupních PO doporučených PPP a SPC.
  • Na příkladu rozliší role a kompetence učitele a pracovníků ŠPP.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK