Předmět seznamuje studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Především se soustředí na interakce učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu a související nevýukové činnosti. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány obecné pedagogické a psychologické aspekty výuky podle zadání úkolů pro portfolio z praxe.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
The course introduces students to the teaching profession and the job of a teacher in the overall context of school operation. In particular, it focuses on teacher-student interactions in the educational process and related non-teaching activities. The accompanying seminars will theoretically reflect on general pedagogical and psychological aspects of teaching according to the assignments for the practice portfolio.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Studující charakterizuje specifické činnosti vyučujících, které přesahují vlastní práci ve výuce, porovná je se zákonným vymezením a jejich reálným naplňováním v konkrétní škole, včetně systému podpory.
Prokáže znalosti řešení běžných rizik ve škole a postupů vyučujících v případě mimořádných událostí.
Analyzuje pozorované výchovně-vzdělávací situace z psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické perspektivy, diskutuje ve skupině a s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby jejich řešení.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Course Objectives:
The learner characterizes specific activities of teachers that go beyond their own work in teaching, compares them with the legal definition and their actual implementation in a particular school, including the support system. The learner will demonstrate knowledge of how to deal with common risks in the school and teachers' procedures in case of emergencies. Analyses observed educational situations from a psychological, socio-pedagogical and general didactic perspective, discusses them in a group and proposes alternative ways of solving them with the support of professional argumentation.
Learning outcomes in thematic areas (Learners ...):
Communication in the context of school and classroom
Observes processes of pedagogical communication, distinguishes observed phenomena and interpretations, links communication Characterizes the principles of pedagogical communication. Suggests procedures to activate communication accompanying learning. Explains the meaningfulness of jointly developed rules of communication in the classroom/school. Provides examples of communication that promotes a safe environment versus communication that threatens a safe classroom climate. Specifies the various components of school-parent communication and their form. Primary prevention of risky behaviour
Describes the teacher's educational practices in the area of primary prevention of risky behaviour in school, explaining the link between these practices and the teaching of the RAP/SAP. Using a concrete example, it will explain the teacher's motivation to prevent risky behaviour. Justify the need for and limits of rules, including school rules, in relation to risk behaviour. Demonstrate an understanding of how to deal with risky situations and how to choose disciplinary measures.
Class teacher
It specifies the requirements for a class teacher in the legislative framework, describes the specific activities of a class teacher (administration, classroom lessons, prevention of risky behaviour). Explains and justifies the cooperation of the class teacher with the school counselling centre, legal representatives, school management, other teachers/teaching assistants. Explain and justify the importance of a positive school/classroom climate for the learning process, prevention of risky behaviour, give examples of creating a positive classroom/school climate. School counselling centre
Describes and explains the components of a school counselling centre (in the basic and extended model) and their role in working with pupils, legal guardians and the school counselling centre. Indicates and argues the possibilities of using the mandatory documentation related to the SPP. Using an observed example, the student will suggest possibilities and limits of cooperation with individual members of the SPC. Pupils with special educational needs
Characterises a pupil with SEN (gifted pupil, pupil with OMJ, pupil with specific learning and behavioural difficulties). Compares the differences in the teacher's approaches to mainstream pupils and pupils with SEN in the classroom. Suggest ways of working with pupils in Tier 1 support provision. Describes the process of working with a pupil in Tier 2 and higher levels of TA recommended by PPP and SPC. Using an example, differentiate between the roles and responsibilities of the teacher and SPP staff.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
120
Odpovídající množství kreditů
4
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
0
Praxe:
24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
14 hodin
Příprava na zápočet
25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
zpracování Portfolia z pedagogicko-psychologické praxe.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Credit requirements:
active participation in practice,
undergoing listening and reflection,
fulfillment of tasks assigned by the teacher of practice.
elaboration and submission of tasks, - portfolio to Moodle, or their presentation.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Literatura
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (Ed., 2008). Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Průvodce Portfoliem z pedagogicko-psychologické praxe (v Moodle)
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci, Brno: Paido, 2005
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ J. Komunikace ve škole, Brno: Masarykova univerzita, 1995
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi, Praha: Graha, 2003
Rosenberg, Marshall B. (2023). Nenásilná komunikace ve škole. Portál.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Sylabus -
Tematické okruhy portfolia:
Pedagogická komunikace v procesu výuky.
Pedagogická práce vyučujících se zaměřením na vybrané aspekty (vedení třídy, práce s žáky s SVP a OMJ, prevence rizikovécho chování, školní poradenské pracoviště).
Aktivity studentů ve škole: 1. zaměřené náslechy vyučovacích hodin (komunikace a strategie výuky) 2. analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy 3. analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky 4. tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava prezentace volitelného tématu 5. zpracování portfolia z praxe, které může být využito u státní závěrečné zkoušky
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Thematic areas of the portfolio:
Pedagogical communication in the teaching process.
Pedagogical work of teachers focusing on selected aspects (class management, work with pupils with SEN and OMJ, prevention of risky behavior, school counseling office).
Student activities at school:
1. focused listening sessions (communication and teaching strategies)
2. analytical analysis of lessons with school teachers
3. Analytical analyzes of lessons with faculty pedagogues and classmates
4. thematic seminars with school teachers and faculty pedagogues, group preparation of a presentation of an optional topic
5. preparation of a practical portfolio, which can be used for the state final exam.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Studijní opory
Moodle:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2259
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Výsledky učení
Výsledky učení v tematických oblastech (Studující ...):
Navrhne postupy pro aktivizaci komunikace provázející učení.
Vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.
Uvede příklady komunikace podporující utváření bezpečného prostředí ve srovnání s komunikací ohrožující bezpečné klima třídy.
Konkretizuje jednotlivé složky komunikace školy s rodiči a jejich formu.
Primární prevence rizikového chování
Popíše výchovně vzdělávací postupy učitele v oblasti primární prevence rizikového chování ve škole, vysvětlí propojení těchto postupů s výukou dle RVP/ŠVP.
Na konkrétním příkladu vysvětlí motivaci učitele k prevenci rizikového chování.
Zdůvodní potřebu a limity pravidel, včetně školního řádu, v souvislosti s projevy rizikového chování.
Na předložených rizikových situacích prokáže orientaci v jejich řešení a ve volbě kázeňských opatření.
Třídní učitel
Konkretizuje požadavky na třídního učitele v legislativním rámci, popíše specifické činnosti třídního učitele (administrativa, třídnické hodiny, prevence rizikového chování).
Objasní a zdůvodní spolupráci třídního učitele se školním poradenským pracovištěm, zákonnými zástupci, vedením školy, ostatními učiteli/asistenty pedagoga.
Vysvětlí a zdůvodní důležitost pozitivního klimatu školy/třídy pro proces učení, prevenci rizikového chování, uvede příklady tvorby pozitivního klimatu třídy/školy.
Školní poradenské pracoviště
Popíše a vysvětlí složky školního poradenského pracoviště (v základním a rozšířeném modelu) a jejich úlohu při práci se žáky, zákonnými zástupci a školským poradenským zařízením.
Uvede a argumentuje možnosti využití povinné dokumentace související se ŠPP.
Na pozorovaném příkladu navrhne možnosti a limity spolupráce s jednotlivými členy ŠPP.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Charakterizuje žáka s SVP (žák nadaný, žák s OMJ, žák se specifickými poruchami učení a chování).
Porovná odlišnosti v přístupech učitele k běžným žákům a žákům se SVP ve výuce.
Navrhne možnosti práce se žákem v 1. stupni podpůrných opatření.
Popíše postup práce se žákem ve 2. a vyšších stupních PO doporučených PPP a SPC.
Na příkladu rozliší role a kompetence učitele a pracovníků ŠPP.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)