PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čtením a psaním ke kritickému myšlení pro učitele - OPNZ1L038B
Anglický název: Reading and Writing towards Critical Thinking for Teachers
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Studenti se budou v kursu učit zvládat řadu strategií a dovedností, které používají přemýšliví čtenáři pro důkladné porozumění textům různého typu, obsahujícím závažnější myšlenky. Studenti se budou učit v individuální i skupinové práci vyjasňovat své myšlenky, svá stanoviska ústně i písemně a opírat je o argumenty. Naučí se vést hovor o četbě, věcně diskutovat, vyzkouší si postoj kritické skepse, budou analyzovat texty věcné i literární. K zápočtu vyberou úryvek textu, který v rámci jejich oboru vybízí ke kritickému čtení a přemýšlení, stručně zdůvodní jeho výběr a popíšou jeho autorský záměr a poselství, pojmenuje a vysvětlí funkci prostředků, kterými se autor snaží dosáhnout účinku na čtenáře. K textu připojí takové otázky/taková zadání, které/která žáky povedou k jeho kritickému čtení. Zadání/otázky obohatí o možné odpovědi a okomentují je z hlediska toho, jak u žáků podporují kritické čtení/myšlení. Témata: Praktické užití kritického čtení a psaní v různých předmětech - autentické (neučebnicové) texty ve výuce. Práce metodami aktivního učení. Přesah mezi obory lidské činnosti. Nahlížení problémů z různých úhlů pohledu. Autorský záměr textu a jeho účinek na čtenáře. Podavatel a jeho funkce v různých typech textů. Vizuální prvky a další prostředky podporující obsah sdělení.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.01.2024)

1.  FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997.1.

2.  LIESSMANN, K. P.: Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia 2008.

3.  ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>.

4. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012.[online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>.

5. Kritické listy [online] dostupné na: http://www.kritickemysleni.cz/infosit_klasicka.php [2009-12-18].

6.Časopis Kritická gramotnost. [online] [cit. 2016-22-02]. ISSN 2464-6318. Dostupné z www: <http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost>

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.01.2024)

 

Pro kombinované studium:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8059

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK