|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (23.09.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (23.09.2019)
Literatura: Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha. Portál 2012 Hort. Vl. A kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha. Portál 2008
Doporučená: Z doporučené literatury si student vybere tituly jen podle svého zájmu Comer,R.J., Abnormal psychology, New York, Worth Publishers 2007 Čermák, I.,Klimusová,H., Vízdalová, H. : Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie, 49, 2005. č.3, 223 -236 Drtílková,I., Šerý,O. et al., Hyperkinetická porucha: ADHD, Praha, Galén 2007 Dunovský,J., Dytrych,Z., Matějček,Z., Týrané,zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 2005 Hosák,L., Hrdlička,M., Libiger,J., Psychiatrie a pedopsychiatrie, UK Karolinum Praha (pro studenty dostupné na webu) Hulanováml., Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality,Praha, Triton 2012 Fafejta,M., Sexualita a sexuální identita, Sociální povaha přirozenosti, Praha, Portál 2016 Fisher,S., Škoda,J. : Sociální patologie. Praha. Grada Publishing 2009 Jedlička,R., Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie, Praha PedF UK 2003 Jedlička,R., Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie, Praha, Portál 2011 Jedlička,R. a kol., Poruchy socializace u dětí a dopspívajících, Prevence životních selhání a krizová intervence, Praha, Grada 2015 Jessor,R. (ed.) : New perspectives on adolescent risk behavior. New York. Cambridge University Press 1998 Kiesner,J., Kerr, M. : Families,peers and contexts as multiple determinants of adolescent problem behavior, Journal of Adolescence, 27, 2004, str. 493-495 Kolář,M., Bolest šikanování. Praha. Portál 2005 Kohoutek,J., Kocourková,J. :Sebevražedné chování. Praha. Portál 2003 Kohoutek,R., Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy, Brno, MU 2007 Komenda,A., Sociální deviace: Historická východiska a základní teoretické přístupy, Olomouc, UP 1999 Krch,F.D. a kol., Poruchy příjmu potravy, Praha, Grada 2005 Kršek,P-. a kol.,Epilepsie a škola, Praha, občanské sdružení EpiStop. 2012 Kucharská,A. a kol., Specifické poruchy učení a chování, Praha, Portál 1998 Langmeier,J., Langmeierová,M., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha. H. and H. 1998 Lerner, R.M., Steinberg,L., (eds.) : Handbook of adolescent psychology. Hoboken, John Wiley and Sons 2009 Malá,E., Schizofrenie v dětství a adolescenci, Praha, Grada 2005 Malá,E., Dítě a stres, Praha, Tigris 2007 Malá,E., Pavlovský P., Psychiatrie, Praha,Portál 2002 Martínek, Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže, 2. rozšířené vydání, Praha, Grada 2015 Matoušek,O.,Matoušková,A., Mládež a delikvence, Praha,Portál 2013 Nešpor,K., Návykové chování a závislosti: Současné poznatky a perspektivy léčby, Praha, Portál 2013 Nielsen Sobotková,V. a kol., Rizikové a antisociální chování v adolescenci, Praha, Gtada 2014 Nolen-Hoeksema,S., Abnormal psychology, New York, McGraw-Hill 2012 Orel. M. a kol.: Psychopatologie. 2. doplněné vydání, Praha. Grada 2016 Paclt,I.,Zvolský,P., Florián,J. : Vývojové aspekty poruch chování u dětí a adolescentů. Československá pediatrie. 54. 1999, 237-240 Papežová, H. a kol., Spektrum poruch příjmu potravy: Interdiscipkinární přístup, Praha, Grada 2010 Parritz,Z.H.,Troy,M.,Disordersof Childhood: Development and Psychopatology, Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning 2014 Poněšický,J., Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie, Praha, Triton 2012 Pugnerová,M., Kvitová,J., Přehled poruch psycického vývoje, Praha, Grada 2016 Riefová,S.F., Nesoustřeěné a neklidné dítě ve škole:praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha, Portál 1999 Říčan,P., Krejčířová,D. a kol., Dětská klinická psychologie, Praha, Grada 2006 Schneider,B.H., Hastings,P.D., Guyer,A., Brendgen,M., Cwinn,E., Child psychopatology:From infancy to adolescence, New York, Cambridge university press 2014 Sobotková, V. N. a kol. : Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha. Grada 2014 Svoboda,M. a kol.: Psychopatologie a psychiatrie.Praha. Portál 2006 Urban,L., Dubský,J.,Bajura,J., Sociální deviace, Plzeň, Vyd. Aleš Čeněk 2012
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (25.10.2019)
Zkouška bude ověřovat pouze teoretické zvládnutí terminologie a povědomí o nejčastějších pychických poruchách. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (17.02.2021)
Obsah kurzu : Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje odchylky od normy v nástupu vývojových změn genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty příčiny duševních poruch Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch klasifikace duševních poruch
symptomy duševních poruch: poruchy poznávacích a emočních procesů poruchy jednání poruchy vědomí poruchy osobnosti
Organické psychické poruchy Mentální retardace, demence Dětská mozková obrna Epilepsie Úrazová traumata hlavy
Poruchy způsobené prostředím Psychická deprivace v dětství Syndrom CAN
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství Generalizovaná úzkostná porucha Obsedantně-kompulzivní porucha Panická porucha Konverzní poruchy Postraumatická stresová porucha
Psychotické poruchy Schizofrenie Afektivní poruchy Bipolární afektivní porucha Depresivní syndrom v ontogenezi
Pervazivní vývojové poruchy Dětský autismus Atypický autismus Aspergerův syndrom Rettův syndrom Hellerův syndrom a dal.
Poruchy chování a emocí Poruchy chování Smíšené poruchy - chování, emoce Disharmonický vývoj osobnosti Návykové a impulzivní poruchy Závislosti Poruchy příimu potravy Poruchy pohlavní identity a sexuální preference
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (17.02.2021)
Předpokládá se orientace v základních pojmech psychologie osobnosti a přehled z vývojové psychologie.
Informace pro studenty k distanční výuce v LS 2021
pro cvičení přikládám program - každý si vybere jedno téma a vypracuje referát, který mi pošlete mailem. Já budu kontrolovat správnost a kvalitní referáty budu přeposílat celé skupině k samostatnému studiu. Vyberte si téma podle zájmu, nebude vadit, když stejné téma zpracuje více studentů (budu doufat, že všichni nebudete psát o poruchách příjmu potravy). Při odevzdávání práce byste měli dosdržet datum cvičení
Program cvičení LS 2021 Témata referátů
3.3. Lehká mozková dysfunkce Syndrom ADHD Specifické poruchy učení
17.3. Poruchy chování Poruchy příjmu potravy Sexuální identita a její poruchy
31.3. Neurotický povahový vývoj Úzkostná porucha Posttraumatická stresová porucha
14.4. Pervazivní vývojové poruchy Dětský autismus Aspergrův syndrom
28.4. Psychotické poruchy (příčiny, projevy, výskyt) Schizofrenie v adolescenci Dětská schizofrenie Deprese
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (11.02.2021)
Předmět bude zakončen didaktickým testem pro ověření získaných vědomostí. Podmínkou bude také v rámci cvičení zpracovat jedno z témat ze sylabu formou referátu.
Úprava při distanční výuce.
Zkoušet distanční formou nebudu. První termín ppro psaní testu by byl 28.4. kvůli studentům, kteří končí studium. |