|
|
|
||
|
Kurz je realizován ve spolupráci s organizací SOFA. Seznamuje studenty s trauma respektujícím přístupem a jeho teoretickým rámcem. Dále provází studenty tématem stresové reakce a možnostmi její regulace. Poskytuje příležitost pro praktický nácvik seberegulačních technik a copingových strategií. Okrajově se věnuje také rozvoji dalších socio-emočních dovedností. Studenti budou vybaveni zásobou aktivit, které podpoří jejich vlastní wellbeing, zároveň jsou dobře využitelné v práci se žáky.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
|
Studující si uvědomuje význam bezpečné prostředí a wellbeingu pro žáky i učitele v inkluzivní třídě. Studující zná základní strategie předcházení a regulace stresu v práci se žáky i se sebou samým. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
|
Aktivní účast s tolerancí absence na dvou blocích Plán aktivity pro podporu wellbeingu žáků a/nebo pedagogů a jeho prezentace na posledním semináři Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
|
e-learning k tématu trauma respektujícího přístupu: https://www.societyforall.cz/e-lektra materiály a informace k projektu zaměřeného na trauma respektující přístup a práci s ohroženými žáky https://www.societyforall.cz/port metodické příručky pro rozvoj socio-emočního učení (od 1. roč ZŠ po 4. roč. SŠ) https://www.societyforall.cz/metodiky-rrrr Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu https://partnerstvi2030.cz/wellbeing-ve-skole-jak-na-pozitivni-pristup-k-uceni-i-k-zivotu/
další doporučené zdroje: EPEL, Elissa, 2024. Zhluboka se nadechni: snižte chronický stres už za 7 dní. Přeložil Helena MIROVSKÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-206-8. JURÍKOVÁ, Laura a Anna KÅGSTRÖM, 2023. Duševní zdraví ve škole: základy posilování psychické pohody žáků i učitelů. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88429-93-7. KABAT-ZINN, Jon, 2022. Mindfulness pro začátečníky. Přeložil Ondřej FAFEJTA. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1867-8. KOLÁŘ, Pavel, 2021. Posilování stresem: cesta k odolnosti. Praha: Euromedia Group. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7465-2. PERRY, Bruce Duncan a Oprah WINFREY, 2023. Co se ti stalo?: rozhovory o traumatu, psychické odolnosti a uzdravení. Přeložil Linda BARTOŠKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-2015-2. PERRY, Bruce Duncan a Maia SZALAVITZ, 2016. Chlapec, kterého chovali jako psa: příběhy dětí, které překonaly trauma. Přeložil Linda BARTOŠKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1112-9. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ, 2020. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1668-1. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
|
, sebezážitkové metody, minipřednáška, práce v malých skupinách Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
|
1. Trauma respektující přístup – teorie a praxe (komunikace s dětmi s negativními zkušenostmi, bezpečné a podporující prostředí ve třídě – praktické tipy). Podpora kompetence 3.1 dle Kompetenčního rámce Vytvářím bezpečné prostředí a kompetence 2.2, která je zaměřena na potřeby žáků a jejich včasné podpory v případě potřeby. 2. Typy stresu a jejich možné spouštěče – stres (nejen) ve školním prostředí, jeho možné příčiny (nástroje pro jejich identifikaci) 3. Stresová reakce a možnosti její regulace – teoretické pojetí stresové reakce a její projevy v chování a prožívání – práce s kazuistikami žáků i pedagogů 4. Stres a odolnost – posilování odolnosti a konkrétní přístupy k jednotlivým typům stresu 5. Seberegulace a copingové strategie – techniky na práci s vlastním stresem i stresem žáků 6. Socio-emoční učení a jeho vztah k wellbeingu – možnosti rozvoje socio-emočního učení ve školním prostředí a jeho vazba na naši duševní i tělesnou pohodu – seznámení s metodikami socio-emočního učení. Podpora kompetence 3.2 dle Kompetenčního rámce, které se soustředí na podporu spolupráce a komunikace ve třídě. 7. Wellbeing učitele – jak wellbeing ovlivňuje náš profesní růst a jak souvisí ne/přímo s učením žáků. Toto téma navazuje na Kompetenční rámec a jeho část 6.3 zaměřenou na péči o vlastní duševní zdraví a psychohygienu. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
|
TRP + bezp. prostředí: Studující popíše, v čem spočívá trauma respektující přístup ve školním prostředí. Stres: Studující vyjmenuje tři základní stresové reakce organismu. Copingové strategie: Studující identifikuje své vlastní copingové strategie. Studující porovná a zdůvodní vhodnost jednotlivých strategií prostředí školy. Sociálně emoční učení: Studující uvede příklady aktivit, které podporují rozvoj socio-emočního učení u žáků. Wellbeing: Studující obhájí, proč je vhodné podporovat wellbeing u žáků i pedagogů. Studující vyjmenuje jednotlivé složky wellbeingu. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
|
Předmět je určen přednostně pro studenty učitelství 1.st. ZŠ Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|