Předmět staví na důkladných znalostech ze somatologie. Jeho cílem je seznámit studenty s postupy používanými při lékařském vyšetřování pacienta či klienta, tedy např. s anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Charakter a výběr učiva je přizpůsoben potřebám budoucích učitelů výchovy ke zdraví, jejichž zdravotní gramotnost musí mít též určitý přesah do klinické oblasti s kompetencí odlišovat od pojmu medicínská gramotnost. Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné informace sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
The goal of the subject is to give necessary amount of information from Medical Propaedeutics to students of Health Education. The subject is based on thorough knowledge of somatology. Students will be acquainted with medical assessment methods of patients and clients, e.g. anamnesis, physical assessment etc.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (24.08.2017)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné informace sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
The aim of the course is to deepen the knowledge of selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
Deskriptory
Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.
Předmět je hodnocen 3 kredity. To odpovídá cca 90 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.
Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.
Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes Zoom. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.
Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.
Vlastní průběh zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
Literatura -
CIKRT, Tomáš. Příběhy léků: příručka pro zvídavé čtenáře o vzniku, vlastnostech a používání léků. 1. vyd. Praha: Státní ústav pro kontrolu léčiv, 2012, 169, [23] s. ISBN 978-80-260-1403-4.
CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vyd. Praha: Grada, 2007, 243 s. ISBN 978-80-247-1309-0.
KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011, 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0.
LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007, xvi, 248 s. ISBN 978-80-7262-438-6.
Poslední úprava: David Jan, MUDr., Ph.D. (16.01.2021)
CIKRT, Tomáš. Příběhy léků: příručka pro zvídavé čtenáře o vzniku, vlastnostech a používání léků. 1. vyd. Praha: Státní ústav pro kontrolu léčiv, 2012, 169, [23] s. ISBN 978-80-260-1403-4.
CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vyd. Praha: Grada, 2007, 243 s. ISBN 978-80-247-1309-0.
KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011, 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0.
LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007, xvi, 248 s. ISBN 978-80-7262-438-6.
Poslední úprava: David Jan, MUDr., Ph.D. (16.01.2021)
Požadavky ke zkoušce -
Předmět je zakončen zkouškou formou písemného testu (hranice úspěšnosti je 75 %). Podmínkou připuštění ke zkoušce bude splnění tří průběžných úkolů, jejichž zadání bude sděleno během semestru.
Výuka:
26.3.2022 - 8,55 - 11,55 a 12,35 - 15,35 R 125
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2022)
Oral exam.
Poslední úprava: David Jan, MUDr., Ph.D. (16.01.2021)
Sylabus -
Úvod do předmětu, základní lékařská terminologie.
Anamnéza a subjektivní příznaky nemoci (význam a struktura anamnézy, nejčastější subjektivní příznaky a jejich příčiny, simulace, disimulace, agravace).
Objektivní příznaky nemoci (obecná klasifikace, objektivní příznaky nemocí kardiovaskulárních, respiračních, gastrointestinálních, urogenitálních, endokrinních a neurobehaviorálních).
Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů (techniky fyzikálního vyšetření, funkční vyšetření plic, EKG, funkční vyšetření ledvin, EEG, EMG).
Vyšetření krve a moči (účel vyšetření, krevní obraz, diferenciál, sedimentace, biochemické vyšetření, vyšetření krevní srážlivosti, vyšetření moči).
Mikrobiologické vyšetření (účel vyšetření, hlavní zásady a příklady bakteriologického, virologického, mykologického, parazitologického a sérologického vyšetření, ATB rezistence).
Zobrazovací metody v lékařství (základní principy a využití skiagrafie, počítačové tomografie, magnetické rezonance, radionuklidových metod, ultrazvuku a endoskopie).
Screening v medicíně (definice, princip, význam, novorozenecký screening, dítě s chronickým onemocněním, screening nádorových onemocnění, příklady).
Základy farmakologie (základní pojmy, příbalový leták, způsoby aplikace, lékové skupiny, obecná pravidla užívání léků, léky pro akutní stavy).
Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých (příčiny, rozdělení, výskyt v závislosti na věku, klinické projevy, prevence).
Poslední úprava: David Jan, MUDr., Ph.D. (16.01.2021)
1. Introduction, terminology of medicine. 2. Anamnesis and subjective symptoms (the importance and structures of anamnesis, the most frequent subjective symptoms and its causes, simulation, disimulation, aggravation). 3. Objective symptoms (general classification, objective symptoms of cardiovascular, respiratory, gastrointestional, urogenital, endocrinal and neurobehavioral diseases). 4. Physical examination and functional examination of each systems (techniques of physical examination, functional examination of lungs, ECG, functional examination of kidneys, EEG, EMG). 5. Blood and urine examination (purpose of examination, complete blood cell count, differential count, sedimentation rate, biochemical examination, blood coagulate examination, urine examination). 6. Microbiological examination (purpose, the main principles and the examples of bacteriological, virological, mycological, parasitological and sérological examination, antibiotic resistance). 7. Imaging methods in medicine (the main principles and utilization of skigraphy, computer tomography, magnetic resonance, radionuclide methods, ultrasounds and endoscopy). 8. Screening in medicine (definition, principle, importance, neonatal screening, cancer screening, examples). 9. Essentials of pharmacology (basic terms, patient information leaflet, methods of application, drug categories, generals rules, drugs for acute state). 10. Injury and intoxication of children and young (the most frequent causes, manifestation, prevention).
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (24.08.2017)