Kurz se soustředí na vnímání a prožívání architektury a prostoru ve městě i mimo něj. Zkoumáním míst, který studenti dobře znají, kterými denně procházejí, přesto nevnímají jejich jedinečný charakterech. Kurz nereprezentuje učení teorie architektury, ale pokouší se otevřít jiný pohled na město a prostor, ve kterém se denně pohybujeme. Zaměřuje se na fenomenologii architektury a její možné využití ve výtvarné výchově.
Studenti toto téma prozkoumají z několika stran. Témata, kterým se kurz zabývá (město, dům, cesta, paměť místa) si studenti vyzkouší z pozice umělce, učitele i výzkumníka. Prozkoumají metodou A/r/tografie, jakožto současnou metodologií výzkumu. Výuka probíhá individuálně i ve skupinách, kde studenti spolupracují, navzájem se motivují a reflektují.
Tématem kurzu je vnímání genia loci určitého místa a výtvarné činnosti jako jeho transformace.
Didaktické využití poznatků získaných v kurzu a převedení těchto poznatků do pedagogické praxe.
Součástí kurzu je prezentace autorského portfolia studentů nebo společná výstava, jehož důležitou částí je psaná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci zaměřující se na architekturu.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (16.12.2019)
The course focuses on the perception and experience of architecture and space in the city and beyond. However, by exploring places that students know well through which they go through daily, they do not perceive their unique characters. The course does not represent the teachings of architectural theory, but attempts to open up a different view of the city and the space in which we move daily. It focuses on the phenomenology of architecture and its possible use in art education. Students will explore this topic from several angles. Students will try out the topics the course deals with (city, house, road, place memory) from the position of artist, teacher and researcher. They will examine the A / r / tography method as a current research methodology. Teaching takes place individually and in groups, where students work together, motivate and reflect on each other. The topic of the course is the perception of the genius loci of a certain place and artistic activity as its transformation. Didactic use of knowledge gained in the course and transfer of this knowledge into pedagogical practice. Part of the course is a presentation of the author's portfolio of students or a joint exhibition, an important part of which is the written reflection and self-evaluation of the art process. Understanding and placing one's own work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution focusing on architecture.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (16.12.2019)
Literatura
AJVAZ, Michal, Ivan M. HAVEL a Monika MITÁŠOVÁ, ed. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004. BACHELARD G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009 FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2015 NORBERG-SCHULZ CH.Genius Loci-Genius loci-Krajina, místo, architektura, Praha: Dokořán, 2010 PALLASMAA, J.: Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6
CÍLEK V.Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Nakladatelství Dokořán, 2002 PETŘÍČEK, M.Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha, 2009TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. STIBRAL KAREL. Proč je příroda krásná? Praha: Nakladatelství Dokořán,2005 ŠEVČÍK, J. ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).