PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Žitá architektura - OPNV4V034B
Anglický název: Lived Architecture
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV4V021A
Anotace -
Kurz se soustředí na vnímání a prožívání architektury a prostoru ve městě i mimo něj. Zkoumáním míst, který studenti dobře znají, kterými denně procházejí, přesto nevnímají jejich jedinečný charakterech. Kurz nereprezentuje učení teorie architektury, ale pokouší se otevřít jiný pohled na město a prostor, ve kterém se denně pohybujeme. Zaměřuje se na fenomenologii architektury a její možné využití ve výtvarné výchově. Studenti toto téma prozkoumají z několika stran. Témata, kterým se kurz zabývá (město, dům, cesta, paměť místa) si studenti vyzkouší z pozice umělce, učitele i výzkumníka. Prozkoumají metodou A/r/tografie, jakožto současnou metodologií výzkumu. Výuka probíhá individuálně i ve skupinách, kde studenti spolupracují, navzájem se motivují a reflektují. Tématem kurzu je vnímání genia loci určitého místa a výtvarné činnosti jako jeho transformace. Didaktické využití poznatků získaných v kurzu a převedení těchto poznatků do pedagogické praxe. Součástí kurzu je prezentace autorského portfolia studentů nebo společná výstava, jehož důležitou částí je psaná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci zaměřující se na architekturu.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Cíl předmětu

Studující se orientuje v tématu žité architektury, týkajícího se výtvarného umění.

Studující dovede používat  výtvarné techniky v kontextu konceptuálního umění.

Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura

AJVAZ, Michal, Ivan M. HAVEL a Monika MITÁŠOVÁ, ed. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004.  
BACHELARD G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009 
FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 
KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2015 
NORBERG-SCHULZ CH.Genius Loci-Genius loci-Krajina, místo, architektura, Praha: Dokořán, 2010 
PALLASMAA, J.: Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6 
 
CÍLEK V.Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Nakladatelství Dokořán, 2002 
PETŘÍČEK, M.Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha, 2009TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. 
STIBRAL KAREL. Proč je příroda krásná? Praha: Nakladatelství Dokořán,2005 
ŠEVČÍK, J. ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010.

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
 

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

zápočet

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Výsledky učení

●      Studující charakterizuje tématu žité architektury.

●      Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu.

●      Studující použivá svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.

 

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK