|
|
|
||
Kurz je zaměřený na reflektovanou prostorovou tvorbu a související kontexty současného umění. Předmět se soustředí na dovednost studentů, reflektovat svoji autorskou tvorbu v souvislosti s kontexty současného umění, které se prolínají i do jiných uměleckých disciplín (tanec, hudba, divadlo) a možností vzájemných intermediálních přesahů. Je kladen důraz na schopnost studenta orientovat se přirozeně v současném provozu uměleckých institucí a kontextualizovat své vlastní přístupy se současným uměním. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické a teoretické semináře se střídají, tematicky na sebe navazují, propojují se. Předmět propojuje teoretické kontexty i ateliérovou výuku. Jejich paralelní souběh vytváří možnost pro analýzu výrazových prostředků výtvarného umění a průniků s dalšími disciplínami.
V praktické části studenti prostřednictvím postupů vlastních výtvarnému myšlení, prohloubí kreativní složky osobnosti, rozvíjí praktické i teoretické poznatky v oblasti prostorové, objektové tvorby. Objektová a akční tvorba je nahlížena z teoretického i v praktického hlediska. Prostorová tvorba s důrazem na jasnou artikulaci konceptu, tříbení citu pro materiál, možnost vytvoření vlastního projektu v rámci aktuálně zadaného tématu.
V teoretické části studenti poznají kontexty současného českého i světového umění 20. a 21. století s důrazem na intermediální přesahy rozvíjené po celé toto období.
Cílem kurzu je během ateliérové výuky a teoretických přednášek získat komplexnější náhled na evropské a světové umění od konce 19. století do současnosti. Výsledkem bude vytvoření vlastního výtvarného projektu (prostorového či intermediálního) s kriticky zaměřeným reflexivním komentářem, soustřeďujícím se na kontexty vlastní tvorby. Využití získaných prostředků pro přípravu studijních materiálů budoucích učitelů výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 90,0 Odpovídající množství kreditů 3 Přidělené kredity 3 Zakončení Z
Přímá výuka 26 hodin Přednášky: 0 Cvičení: 2 Praxe: 0
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 13 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 2 hodin Příprava na zápočet 25 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Zápočet. Výstupem předmětu je artefakt, výtvarné dílo vytvořené na základě aktuálně vyhlášeného tématu. Forma prezentace se zrealizuje formou společné výstavy. Dílo student/ka doprovodí krátkou anotací v rozsahu cca 500 znaků. Požadujeme aktivní komunikaci s vyučujícími a spolužáky ve skupině týkající se tématu za účelem průběžné zpětné vazby k tvůrčím postupům a etapám práce na řešení vlastního tématu. V tomto ohledu je nutná účast na seminářích a vynášení vlastních příspěvků do diskuse. Vzhledem k tomu, že se jedná o tvůrčí proces a dále o komunikaci s konkrétní galerií nad výstavní prezentací a produkcí výstavy, mohou být požadavky vyučujících na zakončení předmětu upraveny dle aktuální situace. Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
|
|
||
ČECH, V. Choreografický moment. Ústí n./L.: FUD UJEP. 2018. ISBN 978-80-7561-147-5 MIRZOEFF, N. Jak vidět svět. Artmap, z.s., 2018, ISBN 978-80-906599-5-7 VELLA, R.; SARANTOU, M. (Eds.) Documents of Socially Engaged Art. INSEA, 2021, isbn 978-989-54830-3-7. Dostupné z: https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/DocumentsOfSociallyEngagedArt_web.pdf ZHOŘ, I. Hledání tvaru. Madá fronta, 1967 ZET, M. (ed.) Sochař Miloš Zet – Zdi, sokly, makety. Dům umění města Brna, 2019 Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
studenti uchopí aktuálně zadané téma a na základě konceptu vytvoří výtvarnou práci, která bude kvalitní součástí skupinové prezentace. Studenti jsou schopni kontextualizovat vlastní výtvarné vyjadřování s aktuálním výtvatným provozem a trendy ve výtvarném uměním. Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (12.02.2025)
|