Kurs vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a prohloubených teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. Seznamuje studenty s teoretizací pojmů diskursu, epistémického pole a s vazbou na diskursivní modely didaktiky VV. Pomáhá jim orientovat se v doméně výtvarné pedagogiky, teorií kultury, příbuzných socio-humanitních vědách, učí je odborně reflektovat vlastní tvorbu na pozadí současných věd o vizuálním umění, teorií obrazu a interdisciplinárních přístupů věd humanitních a přírodních. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu. Kurs pomáhá studentům propojit a usouvztažnit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené na aktuální trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů. Kurz je koncipovaný především pro studenty, kteří absolvovali bakalářské studium na jiných univerzitách a seznámí se v něm s pojetím výtvarné výchovy rozvíjeným na PedF UK.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
The course leads students to create a meta-insight into their previous experience of their own reflected work and in-depth theoretical knowledge acquired during the bachelor's study. It helps them to orientate themselves in the field of art pedagogy, cultural theory, related socio-humanities, teaches them to professionally reflect on their own work against the background of contemporary visual arts, image theory and interdisciplinary approaches to humanities and natural sciences. The focus is on the development of reflexive competence of art teachers, the development of professional functional vocabulary of the field, orientation in the field literature, personalized support of students in building their own interpretive frameworks for related content of didactic and art portfolio and author's creative archive. The course helps students to connect and relate the main domains of the hybrid discursive field of art education (eg current practices and theories of art and culture, philosophical contexts, image theory, visual semiotics, gender and trans-cultural approaches) connected to current trends in international art pedagogy (eg visual literacy, performative and collaborative projects). The concept of discourse, understood as a socially and historically variable space of statements and social practices, refers to constructivist and mediation pedagogical approaches, which are based on the concept of discursive construction of knowledge and emphasize the importance of mediating cultural influences. The course is designed primarily for students who have completed a bachelor's degree at other universities and will get acquainted with the concept of art education developed at PedF UK.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut
Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Seminární práce: 15 hodin
Příprava na zápočet: 5 hodin
Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (29.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet, po zhodnocení aktivní účasti v kursu, v debatních skupinách a zpracování a prezentace seminární práce.
Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (29.02.2024)
Literatura
FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 – 8062 FULKOVA, M., TIPTON, T. (2013) DNA as a Workof Art: Processes of Semiosis between Contemporary Art and Biology', The International Journalof Art & Design Education, Volume 32, Issue 1, February 2013. Pp. 83 – 96. ISSN 1476 – 8062 HORÁK, P.: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Překlad, dostupný na: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/107083/B_Philosophica_41-1994-1_9.pdf?sequence=1 FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. SVATOŠOVÁ, Z. (2022) Gender ve výtvarné výchově. Disertační práce. Praha: PedF UK.
SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4
HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha PACHMANOVÁ, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, OneWomanPress. ISBN 80-86356-16-7
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).