PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Galerijní a muzejní edukace - OPNV3V013A
Anglický název: Gallery and Museum Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNV3V037B, OPNV3V024A
Anotace -
V triádě „Oborová znalosti – didaktická znalost obsahu - kurikulární znalost“ kurs kombinuje přístupy oborové didaktiky modifikované pro galerijní edukaci s uměleckohistorickým a kulturologickým náhledem na výtvarné umění (diskursivní model). Směřuje k otevřenému chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a k jeho tematizaci v didaktickém projektu, podpořeném konceptovou/tematickou analýzou a vazbami na požadavky kulturního vzdělávání, vizuální a kulturní gramotnosti. Využití expertní znalosti edukátorek ze spolupracujících kulturních institucí, např. NG, GHMP, U(P)M v Praze, GASK, Kunsthalle Praha
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem kursu je představit diskursivní model galerijní/muzejní edukace a představit varianty mediace uměleckého díla. Studenti/ky budou odkrývat obsahy perspektivami pohledu laika (viditelný „povrch“ aktivit) a odborníka (analytický pohled do didaktické struktury aktivit a výukových situací) a toto střídání úhlů pohledu jim bude sloužit jako aktivní nástroj vlastního návrhu edukačního scénáře a jeho provedení.

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky:  1 hodina

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení:  1 hodina

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 25 hodin

Seminární práce: 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin

Časové nároky pro studenty dvouoboru, kteří studují v zajišťovaném předmětu se řídí a úměrně krátí dle jejich akreditace.

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zkouška

Zkouška bude ve formě kolokvia, a to podle počtu zapsaných studentů do skupin. Studenti budou prezentovat příklady řešení didaktických problémů z portfolia kursu.

Zkouška bude obsahovat individuální část, která bude zkoušena písemnou formou.

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Literatura

BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, 2. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.  ISBN 978-80-7476-019-8.   
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)   
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  
Edukační programy UPM, Galerie Rudolfinum a jiné. Dostupné na KVV PedF UK   
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. Dostupné na KVV PedF UK  
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory - Metodiky - jsou umístěny na stránkách Uměleckprůmyslového musea v Praze, sekce pro školy. 

Další opora na webových stránkách Glalerie Smečky. 

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Výsledky učení

Výsledky učení

 Po skončení kursu studekti/ky budou schopni

Předložit analýzu uměleckého artefaktu/vybraného díla či výstavy, s oporou v odborné terminologii a literatuře, explikovat 1 dílo a 1 výstavu

Orientovat se v odborné literatuře a umět ji použít jako oporu k výkladovému rámci pro vysvětlení vlastního přístupu

Při obhajobě vlastního edukačního návrhu předložit jeho portfolio, včetně kontextů dané problematiky (představit navštívené výstavy, záznamy z vizitací edukačního programu či edukačního oddělení, předložit seznam nastudované literatury a zdrojů k návrhu edukace)

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK