PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ateliér 1 - OPNV3V011A
Anglický název: Studio I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Korekvizity : OPNV3V014A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V021A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout interpretace.pdf interpretace MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout Petr-Dub-Vybrane-postkonceptualni-pristupy-v-soucasne-ceske-malbe-FaVU-2013.pdf postkonceptuální malba MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout postkonceptualni kresba- ekniha.pdf postkonceptuální kresba MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která komplexně rozvíjí malířské a kresebné vnímání v uměleckém díle, transformuje tuto percepci do pedagogického procesu. V obsahové rovině se soustředí na „myšlení obrazem“, tedy porozumění čtení obrazu autorem i divákem. Toto myšlení obrazem odkazuje k rovině, v níž se smysl obrazu a textu neodlišují. Po formální stránce se kurz soustředí se na barevnou a tvarovou nadsázku, vnější a vnitřní struktura obrazu, formu a technologii. Kurz zprostředkuje základní porozumění teorii barev, tvarové i kresebné kompozice. Interpretaci kresby a malby v současném a historickém kontextu výtvarného umění a kultury. Proměny malířského vyjádření a funkce barvy v malbě ve vybraných epochách a uměleckých obdobích. Během kurzu studenti vytvoří vlastní projekt, do kterého integrují získané teoretické a didaktické poznatky. Témata autorských projektů vyplynou z úvodního setkání a následující diskuze. Výuka probíhá ve skupinách i individuálně. Ateliérová výuka bude zakončena prezentací společné výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Cílem kurzu je komplexní propojení praktických a teoretických znalostí plošného vyjadřování vytvořením vlastního výtvarného projektu a následná schopnost transformace těchto dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace těchto prohloubených poznatků do přípravy vyučovacích hodin.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

●  Studující se orientuje ve výtvarných pojmech: interpretace, reflexe.

●  Studující navštíví a reflektuje výstavu současného umění.

●  Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 min
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 25 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
   
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd. 
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. 
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994. 
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009 

MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/BeginningoftheCentury. Praha. Arbor vitae, 2012. 
ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd. 
ŠEVČÍK, J.; ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010. 
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. 
SWABSKY B. Vitamin P, Phaidon, 2005

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Metody výuky

Praktický seminář.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. 
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

1. Společná návštěva výstavy - VP ( Cena Jindřicha Chalupeckého)

2. Představení kurzu /debata /inrtepretace díla z výstavy

3.-5.  Inrtepretace díla z výstavy

6-9.Prostor kolem nás (intermediální využití tématu)

10. Individuální konzultace

11. Didaktické využití tématu

12. Poslední společné setkání- prezentace

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

●     Studující interpretuje vybrané umělecké dílo.

●      Studující charakterizuje téma, které si vybral a obhájí vhodnou techniku.

●      Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu.

●      Studující použivá svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.

 

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK